Referendum w sprawie superlotniska w Baranowie

Dzisiaj mieszkańcy Baranowa zagłosują w referendum w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma być zbudowany m.in na terenie ich gminy.

Aktualizacja: 17.06.2018 10:08 Publikacja: 17.06.2018 09:58

Referendum w sprawie superlotniska w Baranowie

Foto: Bloomberg

Odpowiedzą w nim na dwa pytania: Czy chce Pan/Pani budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów?, i drugie: Czy Pana/Pani zdaniem jest ono korzystne dla mieszkańców?

Gdyby w głosowaniu chcieli wziąć udział wszyscy do tego uprawnieniu, to przy urnach może się pojawić nawet 4 tys. osób. Koniec referendum jest o godz. 21, a wyniki mogą być znane jeszcze dzisiaj późnym wieczorem.

O jego przeprowadzeniu w Baranowie uchwałą gminy zdecydowano 18 kwietnia, a w miesiąc później wojewoda mazowiecki, Zdzisław Sipiera zdecydował, że ta uchwała jest zgodna z prawem.

Jakikolwiek jednak nie był wynik tego głosowania, nie jest ono wiążące i z pewnością pogłębi jedynie frustrację mieszkańców, którzy mają świadomość, że w przeważającej większości będą musieli opuścić swoje gospodarstwa. Trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś głosował za własnym wysiedleniem i już dzisiaj był w stanie wyobrazić sobie korzyści bądź szkody dla mieszkańców w sytuacji, kiedy nikt nigdy takiej inwestycji w Polsce nie budował, nie ma gdzie o tym przeczytać, a przykłady zagraniczne zawsze wskazywały na ludzkie dramaty, mimo że potem inwestycje dawały więcej pracy w regionie. Gigantyczny węzeł komunikacyjny ma zająć teren ok. 3 tys. hektarów, zaś pierwsze samoloty mają wylądować na nowym lotnisku już w 2027 roku. Wtedy także — zgodnie z planami władz— zostanie zamknięte Lotnisko Chopina na warszawskim Okęciu, chociaż w tej chwili nie jest to takie pewne, ponieważ decyzja jest wyjątkowo niepopularna wśród mieszkańców stolicy i stała się przedmiotem ostrego sporu politycznego. A dyrektor generalny IATA, Alexandre de Juniac w rozmowie z „Rzeczpospolitą” nie ukrywał, że wprawdzie do obsługi Warszawy niezbędne jest nowe lotnisko, ale port Chopina - jego zdaniem - nie zostanie zamknięty, bo praktyka wskazuje, że takie lotniska zawsze są zostawiane jako uzupełniające.

Największą niewiadomą jest także i to, że do tej pory nie został określony dokładnie teren, na którym port i jego otoczenie mają być zbudowane. Nie jest np. pewne, czy trzeba będzie przesuwać kościół, a także cmentarz, co z pewnością jest związane z dodatkowymi emocjami, chociaż w religii chrześcijańskiej nie jest niczym nadzwyczajnym i jest dozwolone.

Nastroje w Baranowie dodatkowo są podgrzewane zebraniami mieszkańców, podczas których widać, że brakuje im rzetelnej informacji. Ostatnie z nich odbyło się na dzień przed referendum, w sobotę, 16 czerwca w gminie Teresin, gdzie także ma dojść do wykupu gruntu. Było pełne emocji, także politycznych.

 

Samo referendum jest wynikiem braku rzetelnych informacji, jak dokładnie ma przebiegać sama inwestycja i na jakich warunkach. Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, Mikołaj Wild miał jednak związane ręce, ponieważ do dialogu z mieszkańcami potrzebna była specustawa, która została przyjęta przez rząd, z poślizgiem, dopiero 26 kwietnia. Zaś otwarcie punktów konsultacyjnych to o wiele za mało. Zapewne do uspokojenia emocji dojdzie wówczas, gdy zaczną się negocjacje z mieszkańcami, którzy dowiedzą się, czy rzeczywiście muszą opuścić gospodarstwa, a przede wszystkim o tym, jaką ostatecznie cenę uzyskają za budynki i ziemię. Trudno się jednak dziwić ich oburzeniu, kiedy słyszą, że od kwoty uzyskanej za sprzedaż ziemi państwu będą musieli zapłacić podatek, jak od zwyczajnej transakcji, w której dobrowolnie pozbyliby się gospodarstwa.

Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii
Transport
Konflikt Indii z Pakistanem. Mnóstwo lotów odwołanych bądź wydłużonych
Transport
Hiszpania, Grecja i Wielka Brytania też mają swoje „Radomie”
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku