Izrael chce zbudować potężne lotnisko na sztucznej wyspie

Co najmniej dwie firmy z Beneluksu wysłały w ostatnich tygodniach do Izraela swoich przedstawicieli, aby rozmawiać o projekcie budowy portu lotniczego na Morzu Śródziemnym - donosi Bloomberg.

Aktualizacja: 01.06.2018 14:15 Publikacja: 01.06.2018 12:26

Izrael chce zbudować potężne lotnisko na sztucznej wyspie

Foto: Bloomberg

W rozmowach biorą udział Jan de Nul Group z Luksemburga i belgijska firma Dredging Environmental & Marine Engineering - wynika z informacji przekazanych przez Aviego Simhona, szefa Krajowej Rady Gospodarczej w biurze izraelskiego premiera. Simhon szacuje, że projekt może kosztować 10 miliardów dolarów, a budowa może potrwać 10-15 lat.

Szybko rosnąca gospodarka Izraela jest ograniczona brakiem gruntów pod infrastrukturę, zwłaszcza w centrum kraju. Izrael ma obecnie tylko jeden duży port lotniczy obsługujący turystów i obywateli Izraela. Na początku tego roku rząd utworzył komitet kierowany przez Simhona, aby przeanalizować m.in. budowę nowych obiektów tego typu na sztucznych wyspach - pisze Bloomberg.

"Plany te były rozważane od wielu lat, a teraz chodzi o to, żeby nadać im ostatecznie bieg" - powiedział Simhon. "Nie możemy siedzieć i nic nie robić, podczas gdy lotnisko Ben Guriona osiąga granice przepustowości" - dodał.

Rzeczniczka grupy DEME odmówiła komentarza w tej sprawie. Z kolei Heleen Schellinck, rzeczniczka prasowa Jana De Nul Group oświadczyła, że "po ogłoszeniu przetargu firma przyjrzy się temu projektowi".

Budowa sztucznych wysp wiązałaby się z dużymi wyzwaniami technicznymi i środowiskowymi. Firmy zainteresowane projektem mają doświadczenie w tym zakresie zdobyte w krajach Beneluksu. Nie byłoby to też pierwsze tego typu lotnisko na świecie. Podobny obiekt funkcjonuje już na przykład w Japonii, gdzie w Zatoce Osaka zbudowano za około 20 mld dolarów międzynarodowe lotnisko Kansai. Obsługuje ono teraz 25 milionów ludzi rocznie.

Rząd Izraela zaaprobował plany budowy dwóch sztucznych wysp u wybrzeży kraju już w 2002 r., a potem ponownie w 2012 r. - przypomina Bloomberg. Premier Benjamin Netanjahu powiedział, że przedstawił ideę sztucznych wysp już w 1996 r., podczas swojej pierwszej kadencji w roli premiera, ale plan spotkał się ze sprzeciwem ekologów.

"W ciągu 20 lat, które minęły od tego czasu, technologia sztucznych wysp znacznie się rozwinęła" - powiedział Netanjahu w styczniu.

W ubiegłym roku Urząd Lotnictwa Izraela ogłosił plany wydania 1,4 miliarda dolarów na modernizację lotniska Ben Guriona. Według prognoz IAA, ruch pasażerski w tym porcie ma w tym roku przekroczyć 24 mln osób, co oznacza skok o 70 procent od 2013 roku.

"Ziemia w Izraelu staje się coraz rzadsza i droższa" - powiedział Nati Birenboim, dyrektor generalny Tamuz Group, która doradza globalnym firmom w zakresie dużych projektów infrastrukturalnych w Izraelu. "Nowoczesne międzynarodowe lotnisko na sztucznej wyspie, położone blisko centrum kraju, pomoże złagodzić problemy, z którymi Izrael musi się zmierzyć" - dodał.

W rozmowach biorą udział Jan de Nul Group z Luksemburga i belgijska firma Dredging Environmental & Marine Engineering - wynika z informacji przekazanych przez Aviego Simhona, szefa Krajowej Rady Gospodarczej w biurze izraelskiego premiera. Simhon szacuje, że projekt może kosztować 10 miliardów dolarów, a budowa może potrwać 10-15 lat.

Szybko rosnąca gospodarka Izraela jest ograniczona brakiem gruntów pod infrastrukturę, zwłaszcza w centrum kraju. Izrael ma obecnie tylko jeden duży port lotniczy obsługujący turystów i obywateli Izraela. Na początku tego roku rząd utworzył komitet kierowany przez Simhona, aby przeanalizować m.in. budowę nowych obiektów tego typu na sztucznych wyspach - pisze Bloomberg.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego