Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Alitalia będzie miała nowego konkurenta - linię lotniczš Air Italy

Bloomberg
We Włoszech powstaje nowa linia lotnicza. Na jej siłę składajš się dwaj przewoŸnicy - Meridiana i Air Italy i pienišdze oraz strategia wymyœlona przez jednego z najwybitniejszych menedżerów na rynku - prezesa Qatar Airways, Ahmeda al-Bakera.

Qatar posiada 49 proc. udziałów w połšczonych przewoŸnikach. Pozostałe 51 proc. należy do poprzedniego właœciciela Meridiany, sardyńskiej firmy firmy Alisarda. Nowa linia będzie miała poczštkowo dwie bazy - Olbię na Sardynii oraz mediolańskie lotnisko Malpensa. Potem dojdzie kolejna - w Rzymie.

PrzewoŸnik przejmie nazwę od Air Italy i ma rywalizować o rynek jako narodowy przewoŸnik Włoch z Alitališ, która ma œrodki pozwalajšce na przetrwanie do paŸdziernika - pisze włoska agencja prasowa Ansa. — Zamierzamy zbudować efektywnego przeciwnika wysokiej klasy, który będzie alternatywš tak dla samych Włochów, jak i turystów odwiedzajšcych ten kraj - mówił al- Baker cytowany przez dziennik „The Local”. Nie jest wykluczone, że wczeœniej Alitalia zostanie przejęta przez któregoœ z europejskich przewoŸników. W tym kontekœcie wymieniane sš między innymi easyJet i Air France. Francuzi zastanawiajš się teraz co zrobić, aby zachować Alitalię w sojuszu Skyteam nie kupujšc jej przy tym. Do planów kupna Alitalii przyznajš się również Wizz Air i Lufthansa. Tyle,że prezes węgierskiej linii mówi tylko o niektórych segmentach działalnoœci włoskiej linii, a prezes Lufthansy, Carsten Spohr oœwiadczył otwarcie,że zawiesza jakiekolwiek rozmowy do czasu, kiedy Alitalia się zrestrukturyzuje. W każdym razie wiadomo, że nikt nie będzie się wyrywał z jakimikolwiek wišżšcymi deklaracjami do 4 marca, czyli dnia wyborów powszechnych we Włoszech.

To zamieszanie daje siłę włoskiemu projektowi Qatar Airways. Zgodnie z planem do roku 2022 flota Air Itały ma powiększyć się czterokrotnie z obecnych 22 maszyn, które posiadały łšcznie obydwie linie. Ma wówczas przewozić po 10 mln pasażerów rocznie. W cišgu najbliższych 4 lat do Air Italy przyleci 20 nowych Boeingów 737-MAX .Pierwszy z nich ma się pojawić już w marcu 2018. Kolejny etap rozwoju, do włšczenie do floty Dreamlinerów 787-8, a Qatar Airways przekaże włoskiej linii Airbusy 330-200. Dotychczas flota Meridiany składała się z Boeingów 737, 767 oraz McDonnell Douglas MD 82.Zmiana nazwy była tylko pierwszym krokiem nowej strategii. Teraz nastšpi restrukturyzacja linii oraz otwarcie nowych tras. Od maja jej siatka zostanie powiększona o rejsy na trasie z Mediolanu do Rzymu, Neapolu, Palermo, Katanii oraz Lamezia Terme. Rejsy długodystansowe, które wystarujš w czerwcu 2018, to loty z Mediolanu do Miami i Nowego Jorku, a od sierpnia 2018 także do Bangkoku. W 2019 Air Italy ma zaczšć latać na trasach długodystansowych także z Rzymu.

Kiedyœ takie połšczenia planowały i Qatar Airways i dubajskie Emirates, które zamierzały lšdował na włoskich lotniskach i lecieć dalej do USA. Plany zostały jednak zarzucone po zmianie przepisów przez administrację Donalda Trumpa.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL