Osoba związana z rządem brazylijskim podała wcześniej, że Boeing stara się o zaaprobowanie przez rząd Brazylii partnerstwa z Embraerem, które pozwoliłoby zawiązać spółkę lotnictwa cywilnego. Embraer zastrzegł, że nie ma gwarancji, by doszło do umowy o partnerstwie.Dziennikarka ekonomiczna sieci Globo TV, która pierwsza poinformowała o takim projekcie, Miriam Leitao podała, że każda nowa struktura utworzona przez Embraera i Boeinga nie dotyczyłaby działalności wojskowej Embraera. Przedstawiciel Boeinga w Brazylii stwierdził, ze forma ewentualnego partnerstwa z Embraerem jest jeszcze ustalana.

Brazylijskie źródła rządowe mówią, że za wcześnie jeszcze oceniać, czy najnowsza sugerowana struktura umowy zostałaby zaaprobowana przez wszystkie zainteresowane resorty, a co najważniejsze, przez wojskowych. Niektóre osoby mówiły, że wydaje się spełniać zasadnicze wymagania rządu, zwłaszcza dotyczące ochrony brazylijskich programów wojskowych.

Brazylijski resort obrony powołał komisję, która ma przedstawić rządowi zalecenia w sprawie tego partnerstwa, ale teraz odmawia wypowiadania się o tym. Dowództwo lotnictwa wojskowego powtórzyło, że „uważa Embraera za podstawę bezpieczeństwa kraju i wszelkie decyzje muszą uwzględniać suwerenność narodową”.

Rząd odpowiada się otwarcie za takim sojuszem w lotnictwie cywilnym, ale nie chce, by doszło do kupna Embraera przez koncern z USA, bo pragnie zachować niezależność programów wojskowych swojej firmy. Skarb państwa ma w Embraerze ok. 10 proc. udziałów, ale może blokować strategiczne decyzje dotyczące programów wojskowych i uniemożliwić wszelkie próby przejęcia, kontroli nad firmą.

Boeing zaproponował trzeciej na świecie firmie lotniczej umowę, aby wzmocnić się w segmencie samolotów na 70-130 miejsc i móc konkurować z programem produkcji samolotów CSeries Bombardiera, nad którym przejął kontrolę Airbus. Boeing byłby gotowy zgodzić się na utrzymanie tej „złotej akcji” państwa, przedstawił władzom Brazylii propozycji zachowania przez nie kontroli nad programami wojskowymi, podobnie jak to uzgodnił w W. Brytanii i Asutralii. Niespodziewana decyzja w Waszyngtonie odrzucająca propozycję obłożenia kanadyjskich samolotów wysokim cłem zwiększyła presję na Boeinga, by związał się z brazylijską firmą.