Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Katastrofa samolotu Air France: winna załoga

123RF
Kontrekspertyza zamówiona w lutym 2017 przez wymiar sprawiedliwoœci przyczyn katastrofy w czerwcu 2009 samolotu Air France z 228 osobami na pokładzie, lot AF447 Rio-Paryż, obcišża załogę.

Przedstawiciele rodzin ofiar ubolewajš, że raport pomniejsza odpowiedzialnoœć producenta samolotu, Airbusa, który wraz z przewoŸnikiem został w marcu 2011 objęty œledztwem w spawie nieumyœlnego spowodowania œmierci. To pišty już raport ekspertów, którzy tym razem nie uwypuklili złego działania systemu ogrzewania sond Pitota, dostarczajšcych informacji o prędkoœci samolotu, a szybko po starcie zamarzły. Uznali, że „utrata danych o prędkoœci i jej konsekwencje były zgodne z koncepcjš samolotu”, podobnie jak działania sygnałów alarmowych.

Obcišżajš natomiast pilotów: „W żadnej chwili nie stosowano procedur przewidzianych w takiej sytuacji”. Ich zdaniem bezpoœredniš przyczynš katastrofy była utrata przez pilotów kontroli nad kursem samolotu, która spowodowała tzw. przecišgnięcie (utratę siły noœnej), a „wynikała z niedostosowanych działań w ręcznym pilotażu” pilota będšcego przy sterach i z niedostatecznego nadzoru kopilota.

Eksperci wymienili też całš serię poœrednich przyczyn, m.in. „brak wykonywania odpowiednich procedur”, niedostateczne przeszkolenie załogi w pilotowaniu na dużej wysokoœci. „niedostatecznš informację przekazywanš załogom przez Air France”. Wytykajš również nieobecnoœć kapitana podczas przelotu przez „strefę konwergencji intertropikalnej”, region gwałtownych burz, a także brak jasnych poleceń kapitana dla personelu pokładowego. „Po powrocie na swoje miejsce kapitan nie potrafił stworzyć swego przywództwa i skutecznych reguł pracy w ekipie”.

„Wczeœniejsze zwrócenie uwagi na problem oblodzenia przyczyniłoby się do zastosowania zmiany tych sond“. pozwoliłoby liniom lotniczym na lepszš informację i na większe wyczulenie załóg.

Strony maja teraz 2 miesišce na zgłoszenie uwag do raportu, zanim stanie się ostateczny. Stowarzyszenie rodzin ofiar „Wzajemna pomoc i Solidarnoœć AF447” zapowiedziało konferencje prasowš 17 stycznia. — Oczekujemy procesu Airbusa i Air France po zakończeniu œledztwa — stwierdziła rzeczniczka tego stowarzyszenia, Ophélie Touillou.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL