Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Bruksela ma wštpliwości do kupna Air Berlin przez Lufthansę

AFP
Szefowa pionu konkurencji Unii Europejskiej powiedziała, że ma poważne wštpliwoœci co do planu kupienia przez Lufthansę częœci aktywów Air Berlina. Może to oznaczać koniecznoœć dalszych ustępstw linii z Frankfurtu.

Lufthansa chce przejšć filię Air Berlina, austriackš linię lotniczš Niki i firmę cargo LGW, aby zasilić własnš, Eurowings. Rywali i podróżnych niepokoi jednak dominujšca pozycja na rynku, jakš po tej operacji miał przewoŸnik i możliwy wzrost cen biletów. 

- Mamy całkiem poważne wštpliwoœci dotyczšce konkurencji — stwierdziła na konferencji prasowej w Brukseli komisarz Margrethe Vestager. — Istnieje ryzyko, że na niektóre trasy Lufthansa będzie miała de facto monopol. W długiej perspektywie jest istotne dla pasażerów w Niemczech i Austrii, by mieli wybór, a także, by istniała konkurencja dla zachowania niskich cen. Z powodu ryzyka monopolu ceny te mogš wzrosnšć — dodała.

Niemiecki przewoŸnik zaproponował dotšd ustępstwa dotyczšce tzw. slotów i tras, Komisja zapoznaje się teraz z opiniami konkurentów i zainteresowanych stron. Osoba znajšca sprawę stwierdziła wczeœniej, że będzie musiał bardziej ustšpić. Zwłaszcza że jej zdaniem Lufthansa może zdobyć znacznie więcej tych slotów, mimo rezygnacji z częœci z nich. — Zgodnie z unijnymi przepisami o slotach i z powodu pozycji Lufthansy na lotniskach obsługiwanych przez Air Berlin i Niki, Lufthansa zdobędzie ostatecznie około połowy z nich — powiedziała. Będš to np. wszystkie działki Niki w Monachium i Berlinei-Tegel.

Portfel slotów Lufthansy zwiększy się również na skutek zamierzonego kupna LGW, która ma działki czasowe w najlepszych porach dnia w Düsseldorfie. Zysk dotyczyłby ponadto licznych kierunków urlopowych Air Berlin — uważa ta sama osoba.

- Możemy podjšć kilka rożnych decyzji, także wynikajšcych z badania rynku — ogłosiła Vestager. Komisja ma zdecydować do 21 grudnia, czy uruchomi pełne ustępowanie wyjaœniajšce, jeœli Lufhansa nie rozproszy jej obaw. Do 12 grudnia ma też zdecydować, czy zgadza się na kupno przez easyJet częœci majštku Air Berlrin. Z tym podobno nie będzie problemów.

Ryanair też chce sloty Air Berlin

Z kolei irlandzki Ryanair naciska na Komisję Europejskš, aby przyznała mu sloty Air Berlin w Niemczech, bo chce zakładać nowe bazy w tym kraju — stwierdził dyrektor handlowy, David O'Brien. — Uważamy, że władze powinny zagwarantować dostatecznš liczbę działek zwolnionych po bankructwie Air Berlin do dyspozycji Ryanaira — powiedział. 

Jego linię interesuje dostęp do dostatecznej liczby slotów majšcych zapewnić skutecznš działalnoœć nowoczesnego taniego przewoŸnika np. z Monachium, Frankfurtu, Düsseldorfu i Berlina-Tegel — dodał.

O'Brien zapytany, czy Ryanair wystartuje o przejęcie Niki, gdyby jej sprzedaż Lufhansie została zablokowana odparł: -Takim podmiotom należy po prostu pozwolić zniknšć, ich sloty wrzucić do jednego koszyka, a najskuteczniejsze linie powinny rosnšć organicznie i dawać klientom to, czego sobie życzš.

Odrębnie Ryanair poinformował o zakończeniu z dniem 15 grudnia umowy z hiszpańska firmš Amadeus, bo nie udało się jej odnowić. Rzecznik Amadeusa potwierdził, że ta linia zniknie z jej systemu, ale współpraca będzie trwać za poœrednictwem jego filii, Navitaire, która obsługuje ponad 50 linii lotniczych, głównie tanich, oraz operatorów kolejowych.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL