Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

#RZECZoBIZNESIE: Zbigniew Sałek: Baranowo najlepsze dla megalotniska

Rzeczpospolita
Koszt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego na pewno nie będzie taki jak się podaje – mówi Zbigniew Sałek, członek zarzšdu Międzynarodowego Zrzeszenia Menedżerów Lotnisk w Waszyngtonie, były prezes PPL, goœć programu Pawła Rożyńskiego.

Goœć przyznał, że budowa nowego lotniska ma sens, a zaproponowana lokalizacja jest najwłaœciwsza.

- Jestem zwolennikiem powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego w tej lokalizacji - mówił Sałek.

Tłumaczył, że samo lotnisko Modlin z przyczyn technicznych jest trudne do rozwoju.

- To lotnisko powstało w wyniku samorzšdowych nacisków i posiada jedno z najbardziej niekorzystnych położeń – ocenił goœć.

Zaznaczył, że lepiej skomunikowane będzie lotnisko w Baranowie, gdyż jest bliżej istniejšcej infrastruktury.

- Modlin to lotnisko na którym jest doœć dużo mgieł. Patrzšc w statystyki, zawsze najwięcej problemów jest z tym lotniskiem. Ponadto jest tam obszar Natura 2000 i niewiele można zrobić – mówił Sałek,

Wyjaœnił, że Okęcie ma to ograniczenie, iż ma tylko jeden pas i kawałek.

- Normalne lotniska powinny mieć 2 równoległe pasy.
W tej chwili Okęcie obsługuje ok. 14 mln pasażerów. Z dużym bólem mogłoby obsłużyć 17-18 mln – stwierdził.

Przyznał, że gdyby wczeœniej powstał pomysł na rozbudowę lotniska Okęcie i przesunięcie pasa na południe, to można by mówić o jego rozwoju. - Dzisiaj jest tam trasa S2, która zabrała teren. - mówił.

Zaznaczył, że Okęcie jeszcze spokojnie 5-6 lat może działać, a nowy port lotniczy to kwestia co najmniej 10 lat.

- W międzyczasie skorzysta trochę lotnisko łódzkie, może Radom przejmie trochę ruchu – prognozował.

Sałek podkreœlił, że żadnym zagrożeniem dla większoœci portów regionalnych nie jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Tylko lotniska wokół Warszawy będš miały problemy – ocenił.

Przyznał, że koszt budowy megalotniska na pewno nie będzie taki jak się podaje.

- Trzeba wzišć 2 koszty pod uwagę. Najpierw trzeba zbudować podstawę pod lotnisko, czyli całš infrastrukturę wewnętrznš. Drugi, to koszt powstania na tym terenie infrastruktury naziemnej. Sama budowa naziemnej infrastruktury to mniej więcej, tyle co się podaje (30 mld zł). Koszt podziemnej jest nieobliczalny. Łšcznie będzie to przynajmniej 50 mld zł - tłumaczył Sałek.

Zaznaczył, że korzystnie by było, gdyby to lotnisko wplotło się w Nowy Jedwabny Szlak.

- LOT robi nadzieję, że ma szansę obsłużyć ten kierunek i zrobić dobry biznes – mówił.

Sałek tłumaczył, że Polska się zmienia dynamicznie i roœnie ruch samych Polaków.

- Nie latamy tylko okazyjnie latem, ale przez cały rok. Samolot dzisiaj nie jest owocem zakazanym – mówił.

- Rynek lotniczy w Polsce dalej będzie rósł. Nasze społeczeństwo jeszcze w pełni nie osišgnęło chęci latania, więc będzie jš zwiększać – dodał.

Przyznał, że zagrożeniem, którego nie da się przewidzieć jest kwestia jak wyjdzie Wielka Brytania.

Sałek podkreœlił, że polskie lotniska sš dzisiaj najbardziej nowoczesne ze wszystkich lotnisk jakie sš w Europie.

- Nawet na tych małych lotniskach ruch zawsze roœnie. Ciekawe czasy w lotnictwie będš zawsze – podsumował.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL