Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Szydło: prawdopodobnie w przyszłym tygodniu rzšd zajmie się CPK

PAP/Paweł Supernak
Podjęłam decyzje, żeby dzisiaj rzšd na posiedzeniu nie zajmował się Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK), prawdopodobnie w przyszłym tygodniu będziemy na ten temat rozmawiać - powiedziała we wtorek premier Beata Szydło.

"Dzisiaj przyjmowaliœmy budżet i doœć znacznie przedłużyło się posiedzenie rzšdu. (...) Centralny Port Komunikacyjny to też wymaga dłuższego omówienia. Podjęłam decyzje, żeby dzisiaj na posiedzeniu nie zajmować się tym tematem. Ale w najbliższym czasie, prawdopodobnie w przyszłym tygodniu będziemy na ten temat rozmawiać, dyskutować" - powiedziała premier na konferencji prasowej po posiedzeniu rzšdu.

Przypomniała, że Komitet Ekonomiczny, "pod kierunkiem pana premiera (Mateusz Morawiecki- red.) ten temat kilkakrotnie omawiał i przyjšł te założenia, które mam nadzieję, przyjmie również Rada Ministrów" - powiedziała.

Według wczeœniejszych zapowiedzi rzšd miał się zajšć koncepcjš Centralnego Portu Komunikacyjnego na wtorkowym posiedzeniu.

Na zeszłotygodniowym posiedzeniu Rada Ministrów wysłuchała informacji w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ostatni czwartek koncepcję CPK zaaprobował Komitet Stały Rady Ministrów.

Port lotniczy "Solidarnoœć" ma powstać w miejscowoœci Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim.

Zgodnie z przyjętym w kwietniu rozporzšdzeniem w tej sprawie CPK ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobš węzłach: lotniczym oraz kolejowym.

27 kwietnia br. zostało wydane rozporzšdzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rzšdu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Został nim Mikołaj Wild.

Jak mówił w pištek na konferencji prasowej Wild, prezentujšc dziennikarzom Koncepcję, pierwszy samolot odleci z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r. Przez najbliższe dwa lata majš trwać prace przygotowawcze do inwestycji. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł.

Mikołaj Wild podał, że sama budowa portu lotniczego pochłonie 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalnoœci dla kolei dużych prędkoœci, między kwotš 8 a 9 mld zł. Komponent drogowy może zaœ kosztować - w zależnoœci od zakresu prac - między 2 a 7 mld zł - mówił Wild.

Podał, że na umiejscowienie CPK potrzeba 3 tys. hektarów. Dla porównania największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, ma 635 ha.

Koncepcja portu "wymaga zmiany dokumentów strategicznych". "Już wkrótce będziemy pracować nad nowš strategiš transportu" - tłumaczył. Ma być także przyjęta tzw. specustawa, aby przyspieszyć realizację inwestycji.

Jednym z argumentów przemawiajšcych za budowš Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujšcy ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowoœci. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów – to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzš, że przepustowoœć Lotniska Chopina wynosi 20 mln osób rocznie.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL