Lotnictwo

Szydło: prawdopodobnie w przyszłym tygodniu rząd zajmie się CPK

PAP/Paweł Supernak
Podjęłam decyzje, żeby dzisiaj rząd na posiedzeniu nie zajmował się Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK), prawdopodobnie w przyszłym tygodniu będziemy na ten temat rozmawiać - powiedziała we wtorek premier Beata Szydło.

"Dzisiaj przyjmowaliśmy budżet i dość znacznie przedłużyło się posiedzenie rządu. (...) Centralny Port Komunikacyjny to też wymaga dłuższego omówienia. Podjęłam decyzje, żeby dzisiaj na posiedzeniu nie zajmować się tym tematem. Ale w najbliższym czasie, prawdopodobnie w przyszłym tygodniu będziemy na ten temat rozmawiać, dyskutować" - powiedziała premier na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu.

Przypomniała, że Komitet Ekonomiczny, "pod kierunkiem pana premiera (Mateusz Morawiecki- red.) ten temat kilkakrotnie omawiał i przyjął te założenia, które mam nadzieję, przyjmie również Rada Ministrów" - powiedziała.

Według wcześniejszych zapowiedzi rząd miał się zająć koncepcją Centralnego Portu Komunikacyjnego na wtorkowym posiedzeniu.

Na zeszłotygodniowym posiedzeniu Rada Ministrów wysłuchała informacji w sprawie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ostatni czwartek koncepcję CPK zaaprobował Komitet Stały Rady Ministrów.

Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, w powiecie grodziskim.

Zgodnie z przyjętym w kwietniu rozporządzeniem w tej sprawie CPK ma być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym.

27 kwietnia br. zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Został nim Mikołaj Wild.

Jak mówił w piątek na konferencji prasowej Wild, prezentując dziennikarzom Koncepcję, pierwszy samolot odleci z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r. Przez najbliższe dwa lata mają trwać prace przygotowawcze do inwestycji. Koszt budowy CPK wyniesie ok. 31-35 mld zł.

Mikołaj Wild podał, że sama budowa portu lotniczego pochłonie 20 mld zł; rozbudowa węzła kolejowego waha się, zgodnie z szacunkami przyjętymi w studium wykonalności dla kolei dużych prędkości, między kwotą 8 a 9 mld zł. Komponent drogowy może zaś kosztować - w zależności od zakresu prac - między 2 a 7 mld zł - mówił Wild.

Podał, że na umiejscowienie CPK potrzeba 3 tys. hektarów. Dla porównania największy port lotniczy w Polsce, czyli warszawskie Lotnisko Chopina, ma 635 ha.

Koncepcja portu "wymaga zmiany dokumentów strategicznych". "Już wkrótce będziemy pracować nad nową strategią transportu" - tłumaczył. Ma być także przyjęta tzw. specustawa, aby przyspieszyć realizację inwestycji.

Jednym z argumentów przemawiających za budową Centralnego Portu Lotniczego jest to, że warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce - zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości. Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów – to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina wynosi 20 mln osób rocznie.

Źródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL