Stworzenie wspólnego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną nowej generacji pozwoli efektywne przetwarzanie danych lotniczych stosowanych w różnych krajach europejskich i redukcję kosztów operacyjnych. iTEC umożliwia kontrolę lotu w obrazie 4D, wykrywanie konfliktów, monitorowanie ścieżki lotu oraz operacji lotniczych bez użycia pasków postępu lotu, w pełni zgodne z zasadami SESAR.

Trzon Sojuszu iTEC tworzą agencje żeglugi powietrznej z Hiszpanii (ENAIRE), Niemiec (DFS), Wielkiej Brytanii (NATS) oraz Holandii (LVNL), a także dostawca systemów hiszpańska firma INDRA. Dzięki przyłączeniu do grupy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz litewskiej ORO NAVIGACIJA członkowie grupy będą teraz stanowić więcej niż jedną trzecią ruchu lotniczego w Europie.

- Sojusz iTEC pozwala na redukcję kosztów operacyjnych i pomaga osiągnąć cel, jakim jest stworzenie wspólnego, jednolitego sytemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Rozszerzenie współpracy o PAŻP i ORO NAVIGACIJĘ rozszerzy korzyści iTEC na jeszcze większą liczbę użytkowników europejskiej przestrzeni powietrznej - podkreślił szef niemieckiego DFS, prof. Klaus-Dieter Scheurle.

- Cieszymy się ze wstąpienia do Sojuszu, ponieważ wierzymy, że ta współpraca to poważny krok w kierunku realizacji wizji Jednolitego Europejskiego Nieba. Współpraca instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego w rejonach największego zagęszczenia ruchu oraz w rejonie środkowo-wschodnim pozwoli na poprawę wydajności systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie. Razem z Oro Navigaciją, naszym partnerem tworzącym Bałtycki FAB (Baltic FAB), liczymy na integrację technologii iTEC z planami rozwojowymi FAB-u - powiedział prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Niedziela.

Współpraca PAŻP z Sojuszem „iTEC” przyniesie liczne korzyści w obszarze zarządzania ruchem lotniczym, takie jak: zmniejszenie wydatków wdrożeniowych i operacyjnych, podział kosztów prac nad dalszym rozwojem, zwiększenie bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej, poprawa interoperacyjności poprzez wspólne przetwarzanie danych lotniczych i używanie otwartych interfejsów oraz powstanie stanowisk operacyjnych ułatwiających komunikację pomiędzy kontrolerami ruchu lotniczego z różnych agencji lotniczych.