#RZECZoBIZNESIE: Rafał Milczarski: Zamknięcie Okęcia to dobry pomysł

Mamy realny plan, który jest skoncentrowany na tym, żeby stać się głównym miejscem, w którym agreguje się ruch całego regionu Europy Środkowej - mówi Rafał Milczarski, prezes LOT-u.

Aktualizacja: 13.10.2016 13:52 Publikacja: 13.10.2016 13:42

#RZECZoBIZNESIE: Rafał Milczarski: Zamknięcie Okęcia to dobry pomysł

Foto: Rzeczpospolita

Plany rozwoju LOT-u są ambitne. Firma zamierza zwiększyć liczbę lotów do Ameryki Północnej, otworzyć nowe połączenia dalekiego zasięgu i w 2016 r. obsłużyć aż 5,5 mln pasażerów. Zakłada również, że do 2020 r. linie będą rocznie przewozić ponad 10 mln klientów. Pytanie tylko – czy nie przecenia swoich możliwości? O tym, oraz czy Polska potrzebuje nowego centralnego portu lotniczego rozmawialiśmy z Rafałem Milczarskim, prezesem LOT-u.

- Mamy realny plan, który jest skoncentrowany na tym, żeby stać się głównym miejscem, w którym agreguje się ruch całego regionu Europy Środkowej, i mamy do tego bardzo dobre podstawy. Mamy 38,5 mln mieszkańców, dużą populację Polaków mieszkających poza granicami kraju, w tym w Stanach Zjednoczonych, którzy generują bardzo istotny ruch lotniczy – podkreśla Rafał Milczarski.

Więcej samolotów poleci do Azji i USA

LOT planuje znacząco poszerzyć swoją sieć połączeń, w szczególności do Azji i Stanów Zjednoczonych. Konieczny jest zatem zakup nowych samolotów. Flota ma powiększyć się w tym celu o 8 nowych dreamlinerów. - Chcemy oferować połączenia ze wszystkimi kluczowymi hubami świata. Oba kierunki, do Azji i Stanów Zjednoczonych, są bardzo atrakcyjne – zaznacza prezes LOT-u. Jak dodaje, niedawno otworzone połączenia z Japonią dają już bardzo zadawalające wyniki.

Jeśli chodzi o Europę, najsilniejszy nacisk ma zostać położony na cały region Europy Środkowo-Wschodniej. – W wielu krajach tego regionu nie ma przewoźnika, który wykonuje bezpośrednie połączenia longholowe, więc to jest nasz naturalny rynek - mówi.

- Ale ważna jest dla nas również Europa Zachodnia, dlatego że w kierunkach azjatyckich bardzo wielu pasażerom wygodniej jest lecieć przez Warszawę niż cofać się do hubów zachodnioeuropejskich – dodaje.

Czy tanie linie stanowią duże zagrożenie dla LOT-u? Według Rafała Milczarskiego, nie. – Zauważmy, że nasz rynek rozwija się w tempie 6-7 proc. rocznie. My nie wychodzimy na wojnę z innymi przewoźnikami, tylko chcemy znajdując swoje miejsce na tym rynku wziąć większy niż dotychczas udział w jego wzroście – mówi.

Zamknięcie Lotniska Chopina będzie korzystne dla Warszawiaków

W dalekosiężnych planach Ministerstwa Transportu wciąż znajduje się budowa nowego Centralnego Portu Lotniczego, który ma powstać na obszarze między Warszawą a Łodzią. Inwestycja budzi duże kontrowersje, jednak zarząd LOT-u deklaruje, że jest jej zwolennikiem. Czy Polsce rzeczywiście potrzebny jest nowy port centralny przy tak dynamicznym rozwoju lotnisk regionalnych, w tym warszawskiego Lotniska Chopina, któremu może grozić zamknięcie?

- Jest to kluczowy element naszej strategii. Jeżeli mamy się rozwinąć jako sieciowa linia lotnicza, to potrzebujemy sieciowego portu lotniczego, a Okęcie nim nie jest i jego możliwości się niebawem wyczerpią – podkreśla Milczarski.

Położenie Lotniska Chopina w stolicy jest z pewnością wygodne dla pasażerów, Milczarski przekonuje jednak, że skupienie ruchu lotniczego poza stolicą również będzie miało wiele zalet. Ucieszyć powinni się szczególnie Warszawiacy.

- Z perspektywy Warszawiaków zamknięcie Okęcia jest bardzo korzystne, dlatego że jakość życia i ceny nieruchomości leżących w okolicach Okęcia istotnie wzrosną. Nawet jeśli geograficzna odległość do lotniska będzie większa, nie oznacza to koniecznie, że podróż będzie dłuższa. A na pewno korzystanie z tego portu przez obywateli innych miast będzie łatwiejsze – ocenia.

Plany rozwoju LOT-u są ambitne. Firma zamierza zwiększyć liczbę lotów do Ameryki Północnej, otworzyć nowe połączenia dalekiego zasięgu i w 2016 r. obsłużyć aż 5,5 mln pasażerów. Zakłada również, że do 2020 r. linie będą rocznie przewozić ponad 10 mln klientów. Pytanie tylko – czy nie przecenia swoich możliwości? O tym, oraz czy Polska potrzebuje nowego centralnego portu lotniczego rozmawialiśmy z Rafałem Milczarskim, prezesem LOT-u.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje