Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 maja 2017 r. (I FSK 1687/15).
Stan faktyczny
Z wnioskiem o interpretację wystąpiła klinika medycyny estetycznej. Zauważyła, że zgodnie z przepisami o kasach fiskalnych na paragonie powinna znaleźć się nazwa towaru lub usługi pozwalająca na jednoznaczną ich identyfikację. Sama wyjaśniła, że stosuje opisy wykonywanych usług, takie, jak: „konsultacja w zakresie medycyny estetycznej – VAT 23 proc.", „zabieg medycyny estetycznej – VAT 23 proc", „zabieg kosmetyczny – VAT 23 proc.", „sprzedaż detaliczna kosmetyczna – VAT 23 proc.", „zabieg chirurgii plastycznej estetycznej – VAT 23 proc."
Spółka tłumaczyła, że zamieszczenie na paragonach informacji, jaka dokładnie procedura medyczna została wykonana, może narazić pacjenta na ujawnienie tajemnicy lekarskiej osobom nieuprawnionym. Tym samym, zamieszczanie szczegółowych informacje na paragonie fiskalnym nie jest konieczne, gdyż lekarze muszą prowadzić dokumentację medyczną zawierającą dokładny zapis wykonanych zabiegów. Poprosiła więc o potwierdzenie, że stosowane przez nią ogólne nazwy usług medycznych są wystarczające.
Fiskus nie potwierdził tego stanowiska. Przypomniał, że podatnik powinien użyć oznaczenia nazw towarów (usług) do oferowanego asortymentu tak, aby do użytej nazwy możliwe było przyporządkowanie odpowiedniej stawki podatku i aby była ona zgodna z towarem (usługą) stanowiącym przedmiot obrotu. Wymóg „jednoznaczności" wyłącza przy tym możliwość stosowania nazw grup towarów. Na podstawie nazwy na paragonie i połączeniu z ceną, nabywca świadczenia powinien móc dokładnie określić, jaki towar (świadczenie) zakupił, co skutecznie zagwarantuje mu prawo do otrzymania dowodu nabycia towarów lub usług. Podatnik powinien więc wystawiać paragony zawierające na tyle szczegółowe nazwy towarów (usług), żeby pozwalały organowi podatkowemu na weryfikację prawidłowości rozliczenia podatku, a konsumentowi zapewniały możliwość kontroli zakupów.
W ocenie fiskusa stosowane przez klinikę nazwy usług nie pozwalają na jednoznaczną identyfikację wykonanej usługi. Za zasadne uznał wykorzystywanie nazewnictwa stosowanego przy tworzeniu cennika usług.