Jak znajdować kierunkowskazy

Jak się udało pokonać bagaż historii w Polmosie Lublin i przygotować firmę do przyszłych wyzwań? Jakie błędy popełniła w swoich strategiach ekspansji znana polska sieć odzieżowa? Dlaczego warto określić, do jakiej kohorty należy nasza firma i jak jej przeszłość wpływa na obecną działalność – to tylko niektóre pytania, na jakie odpowiada najnowsza książka prof. Krzysztofa Obłoja, czołowego polskiego eksperta od zarządzania strategicznego.

Aktualizacja: 10.12.2017 21:55 Publikacja: 10.12.2017 21:23

Krzysztof Obłój, „Praktyka strategii firmy”, Poltext

Krzysztof Obłój, „Praktyka strategii firmy”, Poltext

Foto: Rzeczpospolita

Jego poradnik daje odpowiedź na wiele pytań ważnych dla współczesnych menedżerów i właścicieli firm. Szczególnie dla tych, którzy czują, że ich biznes potrzebuje nowego etapu w rozwoju. W takiej sytuacji część menedżerów sięga po poradniki autorstwa zagranicznych autorytetów. Problem w tym, że globalne autorytety powołują się zwykle na przykłady globalnych spółek. Te zaś zwykle mają niewiele wspólnego z polską rzeczywistością, szczególnie gdy należą do światowej ligi tzw. superfirm, które same dla siebie są punktem odniesienia. Polskim przedsiębiorcom trudno więc o praktyczne wskazówki dla siebie. Te lukę wypełnia najnowsza książka prof. Obłoja, który od lat bada krajowe i zagraniczne firmy, uczestnicząc także w ich rozwoju jako doradca zarządów i członek rad nadzorczych. To propozycja zarówno dla doświadczonych menedżerów, jak również dla przedsiębiorców, którzy wcześniej nie mieli potrzeby, by zastanowić się nad strategią dalszego rozwoju. Jednych i drugich powinna zainteresować krytyczna analiza modnych w ostatnich latach teorii zarządzania. Przydatna – i odkrywcza dla wielu przedsiębiorców i menedżerów – może być też zachęta do analizy kultury organizacyjnej firmy pod względem jej dziedzictwa z przeszłości – które bywa wsparciem w biznesie, ale często jest też obciążeniem. Teoretyczne rozważania i praktyczne rady autor wspiera przykładami – analizą przypadków – konkretnych (głównie polskich) firm. To sprawia, że najnowszą książkę Krzysztofa Obłoja można wykorzystać jako poradnik przy pracy nad strategią firmy, zastanawiając się na początek, czy warto uczestniczyć w pędzie do akwizycji i jak wychwytywać – ważne dla przyszłej strategii – nawet słabe sygnały nowych trendów.

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań