Reklama Carrefour nie obraża Napoleona

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga 53-letniego nauczyciela historii na telewizyjny spot firmy Carrefour Polska.

Aktualizacja: 17.08.2016 11:43 Publikacja: 17.08.2016 10:33

Reklama Carrefour nie obraża Napoleona

Foto: www.youtube.com

Przedmiotem skargi była reklama, w której cesarz Francji przemieszcza się po magazynie i hali sprzedażowej Carrefour i wydaje polecenia personelowi odnoście jakości i cen produktów spożywczych codziennego użytku (sygn. K/39/16).

Napoleon obiektem drwin

W opinii skarżącego reklama jest "idiotyczna i kretyńska". Zdaniem nauczyciela spot obraża uczucia narodowe, historyczne i patriotyczne Polaków.

- Dla nas, Polaków, Napoleon jest Kimś wielkim, nie jest błaznem jak w tej reklamie, nie jest obiektem drwin – czytamy w skardze.

- W Polsce nie drwimy z Jana III Sobieskiego, nie drwimy ze Stefana Batorego, nie drwimy z Józefa Piłsudskiego, nie drwimy z Napoleona Bonaparte - dodał.

- Ta kampania prezentuje Napoleona Bonaparte, ważną postać z naszego polskiego hymnu narodowego (...) - wrogim, szyderczym, deprecjonującym i postponującym tę wielką historyczną postać - podsumował.

Nauczyciel uważa, że to skandal, że tego typu reklama prezentowana jest każdego dnia w Telewizji Narodowej.

Pozytywny wizerunek

Skarżący wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, z uwagi na to, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.

Spółka w pisemnej odpowiedzi na skargę stwierdziła, że reklama wykorzystująca wizerunek Napoleona nie narusza dobrych obyczajów w myśl art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy, jest prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

- W kampanii Carrefour wykorzystujemy pozytywny wizerunek Napoleona wśród Polaków – wyjaśnił skarżony.

- Intencją Carrefour była reinterpretacja tej ważnej dla Polaków postaci, jej uwspółcześnienie poprzez obsadzenie w tej roli znanego i lubianego aktora polskiego jak również osadzenie jej w nowym kontekście - kontekście marki Carrefour - dodał.

Poza tym spółka podkreśliła, że w spotach reklamowych Carrefour Napoleon pozostaje wodzem i mają one pozytywny wydźwięk.

- Wychwalamy w nich jego umiejętności strategiczne i dowódcze, które wykorzystuje, by dowodzić w Carrefour – wyjaśniła firma.

- Fakt ten ilustrują liczne przykłady imitujące wypowiedzi Napoleona (...) takie jak: „Ja wódz, ja reformator, przybyłem do Carrefour, by strzec, jakości , walczyć o wyższość niższych cen i dzielić się moją zdolnością planowania."- dodał skarżony.

Spółka tłumaczyła, że sięgnęła po ten wzorzec doskonałego wodza, ze względu na wspólne pochodzenie zarówno marki jak i postaci historycznej.

Co na to Komisja Etyki Reklamy

Zespół orzekający nie dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia normy art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy zarzucanej przez skarżącego.

Zdaniem zespołu orzekającego postać Napoleona przedstawionego jako strażnika jakości produktów, została zaprezentowana w przedmiotowej reklamie w sposób humorystyczny, a nie prześmiewczy. Tym samym zespół orzekający oddalił zarzut deprecjacji postaci historycznej w przedmiotowej reklamie.

Uchwała Nr ZO 55/16 z dnia 21 lipca 2016 roku zespołu orzekającego w sprawie sygn. akt: K/39/16

Przedmiotem skargi była reklama, w której cesarz Francji przemieszcza się po magazynie i hali sprzedażowej Carrefour i wydaje polecenia personelowi odnoście jakości i cen produktów spożywczych codziennego użytku (sygn. K/39/16).

Napoleon obiektem drwin

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara