Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Konsumenci

UOKiK podsumował pracę 371 rzeczników konsumenta

Bloomberg
Prawie pół miliona porad udzielili miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów w 2016 r. Spoœród wszystkich skarg, jakie otrzymali, najwięcej dotyczyło sprzedawców ubrań i butów oraz operatorów telekomunikacyjnych.

Do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów może zwrócić się o pomoc konsument, który ma problem z odrzuconš reklamacjš, towarem kupionym przez internet, umowš z dostawcš usług. Urzšd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował pracę rzeczników w 2016 r. Jest ich w Polsce 371. Udzielili wówczas 494 878 porad, 67 701 razy występowali w sprawach konsumentów do przedsiębiorców i majš na swoim koncie 4027 wytoczonych powództw lub przygotowanych pozwów.

- Liczby te pokazujš, jak ogromne jest w Polsce zapotrzebowanie na usługi rzeczników konsumentów. UOKiK docenia ich pracę, która przekłada się na dobrobyt obywateli. Widzimy jednak ogromne różnice w ich działalnoœci w różnych powiatach. Jak to możliwe, że w jednym œredniej wielkoœci mieœcie wojewódzkim rzecznik udzielił w cišgu roku 348 porad, a w drugim podobnym - 8565? Konsumenci z całej Polski muszš mieć zapewnionš ochronę na takim samym - wysokim poziomie – podkreœla Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Urzšd wysłał do starostów list, w którym zwraca uwagę, że w niektórych powiatach rzecznicy nie sš zatrudnieni w wystarczajšcym wymiarze godzin, w wielu nie majš nikogo do pomocy, a czasami nie majš nawet biura. UOKiK prosi o wsparcie rzeczników w ich pracy.

Przybyło skarg na sprzedawców RTV i AGD

W 2016 r. konsumenci zgłosili rzecznikom:

- 223 779 spraw zwišzanych z tradycyjnš sprzedażš towarów. Klienci najczęœciej reklamowali: obuwie i odzież (83 401), sprzęt RTV i AGD (46 093), przedmioty wyposażenia wnętrz (23 807), komputery i akcesoria komputerowe (17 740) oraz artykuły motoryzacyjne (13 960). Skarg na sprzedawców systematycznie przybywa: w 2011 r. było ich 198 080, a w 2015 r. – 223 384. W porównaniu do poprzedniego roku najbardziej przybyło problemów ze sprzętem RTV i AGD (w 2015 r. było ich 43 997) oraz artykułami wyposażenia wnętrz (20 662), spadła natomiast liczba porad w sprawie reklamowanych butów i ubrań (z 88 146).

- 206 584 problemy z dostawcami usług. Skargi najczęœciej dotyczyły: operatorów telekomunikacyjnych (54 646), dostawy mediów np. energii, gazu (27 472), usług finansowych (20 177), ubezpieczeniowych (16 077), windykacyjnych (12 280) i remontowo-budowlanych (11 892). Liczba porad w sprawie usług była niższa niż w 2015 r. (210 115), ale dużo wyższa niż w 2011 r. (181 664). Tylko problemów z ubezpieczeniami było więcej niż w poprzednim roku (14 915).

- 64 429 spraw dotyczšcych sprzedaży produktów poza lokalem i na odległoœć. Rzecznicy udzielili o ponad tysišc mniej porad niż w 2015 r. (65 591), ale prawie dwa razy więcej niż w 2011 r. (33 287).

Na co skarżš się ludzie

Sprzedaż towarów w lokalu firmy. Rzecznicy najczęœciej pomagali w sprawach reklamacji. Konsumenci zgłaszali im m.in. przypadki odmowy przyjęcia reklamacji, brak odpowiedzi sprzedawcy, narzucanie przez niego własnego sposobu rozpatrzenia sprawy, nieskuteczne usuwanie wad, niejasne zapisy w kartach gwarancyjnych.

Sprzedaż towarów poza lokalem firmy i na odległoœć. Konsumenci najczęœciej skarżyli się na niezrozumiałe umowy, na to że nie dostali kopii podpisanych dokumentów, na trudnoœci ze zwrotem towarów oraz na wprowadzanie w błšd co do właœciwoœci produktów.

Usługi. Duża liczba skarg wišzała się z coraz bardziej agresywnymi formami pozyskiwania nowych klientów. Konsumenci skarżyli się, że sprzedawcy podszywali się pod ich dotychczasowych operatorów komórkowych lub dostawców energii, nie informowali o dodatkowych opłatach, nie przedstawiali wszystkich warunków promocji, nie zostawiali egzemplarza umowy. Klienci zgłaszali też rzecznikom trudnoœci z odstšpieniem od umowy, nieprawidłowo naliczane opłaty, nakładanie kar umownych, oferowanie umów wišzanych (np. na dostawę energii w pakiecie ze œwiadczeniem usług medycznych). Wiele było także skarg na kredyty i skomplikowane produkty finansowe, takie jak ubezpieczenia z funduszem kapitałowym, a także na brak rzetelnej informacji, np. o ryzyku kursowym. W 2016 r. miejski rzecznik konsumentów w Warszawie w imieniu 867 osób złożyła pozew zbiorowy przeciw mBank o ustalenie nieważnoœci umów o kredyt hipoteczny waloryzowany do franka szwajcarskiego.

Gdy sprzedawcy nie spełniali słusznych żšdań konsumentów, rzecznicy prosili przedsiębiorców o wyjaœnienia, udzielali im pouczeń, próbowali nakłonić do ugody. Takich wystšpień w 2016 r. było 67 701. To o ponad 4 tys. mniej niż w 2015 r. (71 798), ale o ponad 16 tys. razy więcej niż w 2011 r. (51 540). Rzecznicy najczęœciej interweniowali w sprawach tradycyjnej sprzedaży ubrań i butów (20 260), umów poza lokalem i na odległoœć (7682), usług telekomunikacyjnych (7600) oraz sprzedaży sprzętu RTV i AGD (5031).

Z rzecznikiem w sšdzie

W 2016 r. rzecznicy wsparli konsumentów w 4027 sprawach sšdowych – wytoczyli na ich rzecz powództwa lub przygotowali pozwy. Jednakże podejmowali takie działania rzadziej niż w poprzednich latach.

W 2016 r. do sšdów najczęœciej trafiały sprawy zwišzane z: reklamacjami i gwarancjami na towary (1695) oraz nienależytym wykonaniem usług (1077). W 75 przypadkach rzecznicy wytoczyli powództwa dotyczšce uznania postanowień umownych za niedozwolone. 724 razy udzielili też wsparcia w postępowaniach przed stałymi sšdami polubownymi.

UOKiK przypomina, że kontakt do rzecznika konsumentów można znaleŸć w wyszukiwarce na stronie UOKiK.  Działa również ogólnopolska infolinia konsumencka pod nr 801 440 220 lub 22 290 89 16. Poradę można tam uzyskać od poniedziałku do pištku w godz. 8-18. Można też napisać maila  i wysłać na adres porady@dlakonsumentow.pl.

W przypadku problemów z usługami finansowymi lub ubezpieczeniowymi,  pomocy udzieli Rzecznik Finansowy. Dzwonić można  pod nr tel. 22 333 73 25 28.

Europejskie Centrum Konsumenckie pomoże osobom, które majš problem z zakupami w innych krajach UE, Norwegii lub Islandii - tel. nr: 22 55 60 118, adres e-mail: info@konsument.gov.pl.

sument.gov.pl.

ment.gov.pl.

: info@konsument.gov.pl.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL