Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Konflikt na Ukrainie

Dziwny most połšczył Rosję z Półwyspem Krymskim

Szofer amator ciężarówki Władimir Putin po dojechaniu na Krym
AFP
Prezydent Władimir Putin przejechał po nowym moœcie na czele kolumny ciężarówek z Kubania, choć samochodom ciężarowym nie wolno na niego wjeżdżać.

– Super! – zawołał, gdy dojechał na Krym i wysiadł z kabiny ciężarówki, którš sam prowadził. Za nim jechało 35 podobnych wozów, choć w œrodę od rana na most będš mogły wjechać tylko samochody osobowe.

Po dwóch latach budowy i wydaniu 7 miliardów dolarów brak jest dróg dojazdowych do mostu. Dlatego transport towarów na półwysep zamiast ciężarówkami nadal będzie odbywał się promem położonym kilkanaœcie kilometrów na północ. Promy często nie mogš wypłynšć z powodu ciężkich warunków atmosferycznych i na dojazdach do przeprawy tworzš się kilkudziesięciokilometrowe korki.

Ale prezydentowi i tak się podobało. – Dalej będziemy pracować nad podobnymi projektami w całym kraju. Właœnie w całym kraju! Będziemy budować nowe drogi, nowe mosty, lotniska i porty – zapowiedział na mityngu z robotnika budujšcymi most.

Okazał się on nie tylko najdłuższy obecnie w Europie, ale i najdroższy na œwiecie. Najdłuższš takš przeprawš jest chiński Wielki Most Danyang-Kunshan prowadzšcy nad rozległš deltš rzeki Jangcy i majšcy prawie 165 kilometrów długoœci. Jak podały moskiewskie „Ekonomiczeskije Izwiestia", metr chińskiego mostu kosztował 8,8 tys. dolarów, a rosyjskiego – 200 tys. dolarów.

Rosyjski budżet nie szczędził jednak pieniędzy, głównym wykonawcš była firma należšca do Arkadija Rotenberga – przyjaciela prezydenta z czasów dzieciństwa i partnera z klubu dżudo. Po rozpoczęciu budowy zarówno koncern Rotenberga, jak i szeœć innych rosyjskich firm zostało objętych amerykańskimi sankcjami – właœnie za budowę, która narusza integralnoœć terytorialnš Ukrainy. Jednak mimo amerykańskich i unijnych sankcji wiele zachodnich firm uczestniczyło w inwestycji, wœród nich Exxon Mobile czy niemieckie koncerny Stetter i Heidelberg Cement. W Holandii prowadzone jest dochodzenie przeciwko kilku miejscowym biznesmenom, którzy dostarczyli specjalistyczny sprzęt na budowę.

Pierwszy most przez Cieœninę Kerczeńskš – z Krymu na Kubań – zbudowali zresztš Niemcy. W czasie wojny, w 1942 roku powstała tam tymczasowa przeprawa. Planowano zbudowanie stałego mostu, zgromadzono nawet materiały na obu brzegach, ale wszystko – łšcznie z Krymem – w 1944 roku zdobyła Armia Czerwona. Ona też ze zgromadzonych materiałów zbudowała most, tyle że nie dotrwał on nawet do końca wojny i zawalił się w lutym 1945 roku.

Za prezydentury Wiktora Janukowycza na Ukrainie Kijów i Moskwa wróciły do idei budowy mostu i w 2010 roku podpisano porozumienie międzypaństwowe. Ale do chwili obalenia Janukowycza budowa nie ruszyła. Sprawa wróciła, gdy Rosja zdobyła Krym wiosnš 2014 roku i okazało się, że nie ma jak dostarczać na półwysep ogromnej iloœci sprzętu potrzebnego rosyjskiemu zgrupowaniu wojskowemu tworzonemu na Krymie.

Po oficjalnym otwarciu mostu we wtorek rosyjscy wojskowi nieoficjalnie jednak stwierdzali, że wcale nie został on zbudowany dla nich – jest za duży na potrzeby armii. Ale mimo to do jego ochrony wydzielono specjalnš brygadę Gwardii Narodowej, wyposażonš w pojazdy opancerzone, kutry patrolowe, specjalnš sieć podwodnych mikrofonów (przeciw dywersantom). Częœć ekspertów wojskowych sugeruje, że sformowano również specjalnš jednostkę obrony przeciwlotniczej wyposażonš w rakiety „Buk" (takš w lipcu 2014 roku Rosjanie zestrzelili malezyjski pasażerski samolot nad Donbasem).

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL