Paweł Kotlarski, dyrektor Galerii Kazimierz, ekspert firmy doradczej CBRE, podkreśla, że czynsze na wyspach są bardzo zróżnicowane. – Zależą od wielu czynników, z których najważniejsze są obroty, podobnie zresztą jak w przypadku zwykłych lokali – wyjaśnia. – Czynsz za 1 mkw. wyspy jest często wyższy niż stawka najmu innych lokali. Może wynosić nawet 200–300 euro za mkw. Zwykłe lokale muszą jednak opłacać pełne koszty mediów, ponoszą opłaty serwisowe, zatrudniają wielu pracowników, podczas gdy wyspy są z reguły obsługiwane przez jednego pracownika na zmianie, a zużycie mediów, w porównaniu z lokalami, jest minimalne – zauważa.
Dodaje, że świąteczne wyspy, które uzupełniają ofertę standardowych lokali, są przygotowywane co najmniej kilka miesięcy przed sezonem. – Na wyspach oferowane są powiązane ze świętami produkty, których całoroczna sprzedaż nie ma racji bytu – mówi dyrektor Kotlarski. – To ozdoby świąteczne, rękodzieło, oświetlenie i elementy dekoracji, ekspozycje lokalnych galerii sztuki, choinki, produkty spożywcze, zabawki, okolicznościowe gadżety, które są kupowane na prezenty – opowiada. Podkreśla, że ciekawe, unikatowe produkty są na wyspach zawsze mile widziane. – W ostatniej chwili trudno jednak urządzić takie stanowisko. Miejsca zwykle są już zajęte – podkreśla Paweł Kotlarski. – Wynajem last minute jest trudny także z innego powodu. Najemca musi mieć gotowe, dopasowane do wymogów danego pasażu stanowisko. Ważna jest powierzchnia, wysokość, szerokość, oświetlenie, kolorystyka – wyjaśnia. Ocenia, że warunki wynajmu świątecznych wysp najlepiej negocjować na początku roku. – Nie wszyscy właściciele czy zarządcy galerii są jednak gotowi na tak wczesne rozmowy – zastrzega dyrektor Galerii Kazimierz. – Nie wiadomo bowiem, co będzie na topie za kilka miesięcy i jakie nowości uda się wprowadzić – wyjaśnia.
Paweł Kotlarski przyznaje, że rywalizacja o najlepsze miejsca jest duża. – Najemcy, którzy sprzedają okresowe produkty na stoiskach, starają się rezerwować powierzchnie już na kolejny sezon – zwraca uwagę Paweł Kotlarski. – Na pewno jednak w galeriach handlowych wciąż jest miejsce na ogólnopolskie sieci sprzedaży okresowej, które gwarantują dobrą jakość produktów. A takich operatorów na rynku brakuje – ocenia.
Targi i kiermasze
Paweł Kotlarski podaje, że świąteczne stoiska mogą stanowić jedynie kilka procent wszystkich tego typu punktów. Handel na wyspach rozmaitymi produktami (to np. biżuteria, rajstopy, ciastka) odbywa się bowiem cały rok. Świąteczne stoiska są otwierane w specjalnych miejscach. – Jeśli galeria ma odpowiednią powierzchnię, może zorganizować targi i kiermasze świąteczne – opowiada Paweł Kotlarski. Według niego minimalna powierzchnia wyspy z wyselekcjonowanym asortymentem powinna mieć ok. 10 mkw. Przestrzeń jest potrzebna i na prezentację, i na magazynowanie towarów.
Michał Najgrodzki, dyrektor działu zarządzania nieruchomościami grupy Capital Park, podkreśla, że zarządcom centrów handlowych zależy na zapewnieniu klientom ciekawej i zdywersyfikowanej oferty produktów lub usług. – Im wcześniej wiedzą, jacy najemcy tymczasowi chcą się u nich pojawić, tym lepiej. Wtedy mogą rozsądnie zaplanować rozmieszczenie wysp w centrum – wyjaśnia. – Pozwala to uniknąć sytuacji, w której najemcy oferują podobne produkty lub usługi. Czas najmu stoiska nie jest obwarowany limitami. W zależności od charakteru oferty umowy zawiera się na czas od kilku dni do kilku tygodni – dodaje. Na wyspach są prowadzone np. akcje prozdrowotne, promocje marek, sprzedaje się m.in. czapki i szaliki. – Ważne, by tego typu punkty handlowe spełniały wymogi przeciwpożarowe dotyczące m.in. ewakuacji – podkreśla Michał Najgrodzki. – Nie mogą też kolidować z regularnymi najemcami, nie mogą zasłaniać witryn ani utrudniać ruchu klientom centrum. Wymiary wysp są dostosowywane do możliwości komunikacyjnych w danym centrum handlowym oraz wymiarów pasaży, w których właściciel przewidział lokalizację stoisk. Większość takich punktów ma ok. 2 m szerokości, gwarantując swobodne przejście klientom, ale też komfortowe poruszanie się sprzedawcy wewnątrz stoiska. Jego wysokość nie powinna jednak przekraczać 1,5 m, aby nie zasłaniać ekspozycji lokali handlowych. Długość wyspy jest z kolei uzależniona od potrzeb danego najemcy oraz asortymentu.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.gawronska@rp.pl