Nowe technologie umożliwiają nawigację w budynkach

Smartfon może być przewodnikiem po biurze i centrum handlowym.

Aktualizacja: 12.10.2017 20:38 Publikacja: 12.10.2017 20:28

Cyfrowa nawigacja, z której dotąd korzystaliśmy tylko w otwartej przestrzeni, wchodzi do budynków.

Cyfrowa nawigacja, z której dotąd korzystaliśmy tylko w otwartej przestrzeni, wchodzi do budynków.

Foto: AdobeStock

Przyzwyczailiśmy się już do rozwiązań, takich jak mapy Google'a, które pozwalają precyzyjnie poruszać się w obcym terenie. Nawigacja w samochodzie czy przewodnik w smartfonie stał się już codziennym narzędziem. Wciąż jednak mamy kłopot z lokalizowaniem punktów docelowych w różnego rodzaju nieznanych nam kompleksach budynków – biur, muzeów czy centrów handlowych. To jednak już wkrótce się zmieni. Dzięki nowym technologiom możemy być bowiem nawigowani również wewnątrz tego typu obiektów. Takie innowacyjne rozwiązania już zaglądają za grube mury budynków, które dotąd skutecznie tłumiły sygnały GPS z satelit.

Cyfrowa mapa

Rynek nawigacji w budynkach (tzw. IPIN, od ang. Indoor Positioning & Indoor Navigation) na razie raczkuje, ale prognozy są obiecujące. Według zapowiedzi Technavio zapotrzebowanie na takie technologie będzie rosło co roku średnio o 59 proc. I trudno się dziwić. Badania pokazują, że wewnątrz budynków spędzamy 90 proc. czasu.

W ub.r. globalny rynek IPIN wart był 4,7 mld dol. Analitycy Markets & Markets przekonują, że w 2021 r. będzie to już poziom ponad 23 mld dol. Motorem napędowym rozwoju IPIN są dziś tzw. beacony, czyli małe czujniki, które montuje się w pomieszczeniach, emitujące sygnał Bluetooth. W ten sposób łączą się one ze smartfonami, przesyłając zaprogramowane komunikaty. Mogą to być np. informacje handlowe, ale również wskazówki, jak poruszać się w danym obiekcie. Tego typu nawigacja to sposób na to, by nie tylko pokierować klientem w sklepie czy pracownikiem w labiryntach korytarzy biurowca, ale również, by zlokalizować np. konkretny przedmiot.

Taką komunikację za pośrednictwem beaconów rozwija m.in. białostocki startup SoftwareHut. Jego system Zonifero wyświetla mapę biura i nawiguje użytkownika po pomieszczeniach. Ale aplikacja ma znacznie więcej funkcjonalności – pozwala lokalizować innych pracowników czy zarezerwować salę konferencyjną.

Podobne rozwiązanie rozwija Silvair, startup Rafała Hana, który wdraża systemy inteligentnych oświetleń w biurach. Jego rozwiązania stosowane są już m.in. w USA i Australii. Jak wskazuje Han, oprawy światła w biurze czy budynku użyteczności publicznej mogą posłużyć – za pośrednictwem dodatkowych sensorów – do nawigacji.

– Beacony emitują unikalny numer, a telefon, dzięki aplikacji, jest w stanie przypisać go do określonej akcji, np. powitać klienta w sklepie czy wyświetlić promocję butów z witryny sklepowej. Lampa jest w stanie emitować właśnie taki sygnał beaconowy.

Cenne dane o ruchu

Nawigowanie w budynku, w taki sam sposób jak na otwartej przestrzeni, jest dziś możliwe dzięki sygnałowi Bluetooth, a także popularnemu wi-fi. Pod dachy i za grube betonowe ściany sięgnąć ma jednak też sygnał satelitarny GPS. Pod koniec września producent chipów Broadcom ogłosił, że w przyszłym roku w smartfonach mogą być montowane bowiem tzw. dwupasmowe odbiorniki, które kilkakrotnie poprawią dokładność pomiaru (dziś to 5 m, a ma być 30 cm). To przełom, bo GPS ma działać również wewnątrz obiektów.

Przełomem może być też sposób wykorzystania IPIN nie tylko przez użytkowników aplikacji, ale również zarządców budynków. Dzięki technologiom nawigacyjnym mogą oni bowiem analizować to, co aktualnie dzieje się w ich przestrzeni. Dostarczaniem takich rozwiązań zajmuje się np. Indoorway. – Uwalniamy cenne biznesowe dane, by ułatwić zarządcom podejmowanie decyzji oraz zwiększyć komfort i efektywność przestrzeni fizycznej – mówi Grzegorz Koblański, CEO startupu.

Technologia Indoorway dostarcza precyzyjną lokalizację wewnątrz budynków, pozwala na analizę ruchu pieszych. – Nawigacja wewnątrz budynków nie była dotychczas dostępna, nie zbierano więc danych na temat obecności i ruchu we wnętrzach. Ograniczony dostęp do informacji na temat przyzwyczajeń i zachowań klientów utrudniał zarządcom nieruchomości dostosowywanie się do ich potrzeb – informuje przedstawiciel Indoorway.

Cyfrowa nawigacja spółki została już wdrożona w fabryce Electrolux.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: m.duszczyk@rp.pl

Przyzwyczailiśmy się już do rozwiązań, takich jak mapy Google'a, które pozwalają precyzyjnie poruszać się w obcym terenie. Nawigacja w samochodzie czy przewodnik w smartfonie stał się już codziennym narzędziem. Wciąż jednak mamy kłopot z lokalizowaniem punktów docelowych w różnego rodzaju nieznanych nam kompleksach budynków – biur, muzeów czy centrów handlowych. To jednak już wkrótce się zmieni. Dzięki nowym technologiom możemy być bowiem nawigowani również wewnątrz tego typu obiektów. Takie innowacyjne rozwiązania już zaglądają za grube mury budynków, które dotąd skutecznie tłumiły sygnały GPS z satelit.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu