Rynek komercyjny: czy klient w galerii jest bezpieczny

Stały kontakt z ABW oraz CBŚ, patrole policji, wyszkolona ochrona. Centra handlowe są coraz lepiej chronione.

Aktualizacja: 30.07.2016 15:23 Publikacja: 30.07.2016 10:24

Rynek komercyjny: czy klient w galerii jest bezpieczny

Foto: 123RF

Agnieszka Mierzwicka z firmy JLL podkreśla, że właściciele obiektów handlowych, ich zarządcy, ale też goście, są coraz bardziej świadomi zagrożeń np. o charakterze terrorystycznym. - W końcu obiekty handlowe przyciągające dużą liczbę osób mogą być miejscem potencjalnie narażonym na różnego rodzaju ataki - mówi Agnieszka Mierzwicka. - Specjalne procedury istnieją wprawdzie od lat, ale są cały czas uszczegóławiane i rozszerzane, aby w jak najlepszym stopniu odpowiadały współczesnym wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem - zwraca uwagę.

Nietypowa przesyłka

Przedstawicielka JLL wskazuje, że wdrażane są zasady postępowania w sytuacji zagrożenia terrorystycznego, ataku z bronią, wzięciem zakładników. - Instrukcje dotyczą też zachowania się w przypadku otrzymania nietypowej przesyłki czy telefonu informującego o podłożeniu bomby. Zarządca nieruchomości ma także większy niż kiedyś kontakt z dzielnicowym, bliżej współpracuje ze służbami ratunkowymi, a w szczególnych przypadkach - z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego - mówi Agnieszka Mierzwicka. - Ochrona jest zwiększana w czasie dużych imprez na terenie obiektu lub obok niego. W ostatnim czasie ochrona została w ogóle wzmocniona. Nieruchomości handlowe częściej patroluje również policja - zauważa.

Także Przemysław Wasiluk, zastępca dyrektora Działu Zarządzania Nieruchomościami w CBRE podkreśla, że właściciele i zarządcy centrów handlowych stale monitorują sytuację w kraju oraz analizują prognozy dotyczące potencjalnego zagrożenia. - Galerie handlowe są miejscami, które skupiają dużą liczbę ludzi w jednym miejscu, w związku z tym muszą one stale dbać o wysoki poziom ochrony - podkreśla Przemysław Wasiluk. - Bez względu na czynniki zewnętrzne ten poziom nie może być obniżony. Praktyką jest stały kontakt z Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Centralnym Biurem Śledczym - przyznaje.

I dodaje, że te instytucje przeprowadzają regularnie szkolenia dla dyrekcji i pracowników służb ochrony centrów handlowych, które pomagają rozpoznać ewentualne zagrożenie. - Rozszerzają też wiedzę na temat środków zapobiegawczych. Na poziom zabezpieczeń na pewno mają wpływ wydarzenia na terenie centrum np. eventy. Zwiększana jest wtedy liczba pracowników ochrony wewnętrznej obiektu, a także wzmożony jest nadzór nad powierzchniami parkingowymi - opowiada ekspert CBRE.

Dodaje, że w większości galerii handlowych jest system  monitoringu, który kontrolują wyszkolone osoby. - Nagrania z monitoringu są długo przechowywane po to, aby w każdej chwili mogły służyć służbom zewnętrznym - wyjaśnia Przemysław Wasiluk.

Atak i zakładnicy

Agnieszka Mierzwicka podkreśla, że ochroniarze są coraz lepiej wyszkoleni. - Zarządcy nieruchomości – jak np. JLL – dodatkowo dbają o to, aby firmy ochroniarskie, z którymi współpracują, szczególną wagę przykładały do kwestii specjalnych, dodatkowych szkoleń z tematyki antyterrorystycznej - zwraca uwagę. - Generalnie ochroniarze nie posiadają środków przymusu bezpośredniego, czyli np. broni palnej czy pałki. Wyposażeni są za to w system pozwalający na wysłanie sygnału do stacji monitorowania alarmów. W takich sytuacjach jak np. kradzież ich rolą jest ujęcie przestępcy i przetrzymanie go do momentu pojawienia się policji - tłumaczy.

Dodaje, że ochroniarze powinni udzielić pierwszej pomocy rannym i natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe. - W przypadku ataku terrorystycznego czy wzięcia zakładników ochroniarz ma obowiązek jak najszybciej zawiadomić policję - mówi Agnieszka Mierzwicka. Dodaje, że do obowiązków pracowników ochrony w centrach handlowych należą także monitoring, bieżąca analiza, obserwacja i identyfikacja sytuacji potencjalnie niebezpiecznych, czyli wczesne reagowanie.

Przemysław Wasiluk potwierdza, że odpowiednio wyszkoleni ochroniarze wiedzą, na jakie zachowania zwracać uwagę. - Są również świadomi, w jaki sposób postępować w przypadku ewentualnego zagrożenia. Dzięki stałej łączności mają wsparcie najbliższej jednostki firmy ochroniarskiej, a także najbliższego komisariatu policji - mówi przedstawiciel CBRE.

Dodaje, że ochrona obiektu nie może jednak podejmować żadnych akcji. - Do tego są w Polsce uprawione odpowiednie służby. Głównym  zadaniem ochroniarzy jest uważna obserwacja galerii. Każdą niepokojący sygnał muszą zgłosić odpowiednim służbom.

Pytana o bezpieczeństwo w galeriach firma doradcza Cushman & Wakefield, która zarządza jednym z największych centrów w stolicy, przekazała nam swoje stanowisko za pośrednictwem biuro prasowego:

- Nasza firma stosuje surowe procedury dotyczące wyboru i monitorowania działań profesjonalnych firm ochroniarskich zatrudnianych do ochrony obiektów handlowych - piszą przedstawiciele Cushman & Wakefield. - Pracownicy ochrony są w stałym kontakcie z policją i odpowiednimi przedstawicielami władz oraz przestrzegają wytycznych dotyczących wszelkich zagrożeń, w tym również tych dotyczących możliwości wystąpienia ataku terrorystycznego. Pracownicy Cushman & Wakefield, jak i służby ochrony uczestniczą w dostępnych szkoleniach organizowanych przez jednostki państwowe. Współpracując z najemcami, informujemy i uczulamy ich na konieczność zachowania szczególnej ostrożności oraz zachęcamy do ścisłej współpracy ze służbą ochrony obiektu. Aby utrzymać klarowne i jak najbardziej skuteczne zasady działania regularnie weryfikujemy i odpowiednio dostosowujemy plany zarządzania nadzwyczajnymi zdarzeniami.

Agnieszka Mierzwicka z firmy JLL podkreśla, że właściciele obiektów handlowych, ich zarządcy, ale też goście, są coraz bardziej świadomi zagrożeń np. o charakterze terrorystycznym. - W końcu obiekty handlowe przyciągające dużą liczbę osób mogą być miejscem potencjalnie narażonym na różnego rodzaju ataki - mówi Agnieszka Mierzwicka. - Specjalne procedury istnieją wprawdzie od lat, ale są cały czas uszczegóławiane i rozszerzane, aby w jak najlepszym stopniu odpowiadały współczesnym wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem - zwraca uwagę.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu