Największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, spółka Przewozy Regionalne, wyda w najbliższych siedmiu latach 509 mln zł na inwestycje, w tym 458 mln zł na nowy i modernizowany tabor. Spółka odbiera 5 Linków, na kolejne 5 składów ogłosiła przetarg, odnowi 36 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 4 wagony i jedną lokomotywę oraz zakupi 7 składów elektrycznych i 3 autobusy szynowe. - Dzięki inwestycjom średni wiek taboru obniży się o połowę, do 17 lat – wylicza prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski.

Na powyższe inwestycje spółka zaciągnęła kredyt na warunkach komercyjnych. Z powodu restrukturyzacji nie może ubiegać się o dofinansowanie unijne. We wrześniu 2016 roku konsorcjum BGK, PKO BP i BZ WBK pożyczyło na 7 lat 629 mln zł, zaś w grudniu Przewozy Regionalne podpisały umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na 200 mln zł, która umożliwi refinansowanie części zadłużenia komercyjnego. W 2016 roku, po raz pierwszy w 15-letniej historii przewoźnik wypracował zysk (ponad 51 mln zł). Spółka podlega restrukturyzacji, w ramach której m.in. inwestuje w tabor.

Przewozy Regionalne oferują przewozy pod marką Polregio (do grudnia ub.r.) i w 2016 roku przewiozły 79,5 mln pasażerów, o 3,5 proc. więcej niż w 2015 roku. Spółka podkreśla, że w tym roku uda się utrzymać dobry wynik, co oznacza, że co 27 proc. pasażerów kolei skorzysta z pociągów Polregio. Pomoże w tym współpraca z samorządami oraz ich przewoźnikami autobusowymi. PR podpisała stosowne umowy z siedmioma spółkami autobusowymi. Właścicielem PR jest Agencja Rozwoju Przemysłu, należąca do Grupy PFR. Do inwestycji szykuje się cała grupa PKP SA. – To będą miliardy złotych, które chcemy rozliczyć do 2023. Ponieważ trwają rozmowy, nie mogę podać ostatecznej sumy – zastrzega prezes PKP SA Krzysztof Mamiński, który do 3 marca był prezesem Przewozów Regionalnych.

W tym kontekście dziwi niechęć PKP Intercity do skorzystania z opcji zakupy dziesięciu pociągów Dart. Tym bardziej, że w przypadku rozpisania kolejnego przetargu na 10 pociągów spółka nie otrzyma unijnego dofinansowania.