Koleje

Trzy banki pożyczą PKP 700 milionów złotych

Fotorzepa, Piotr Guzik
Kolejowa spółka ma przeznaczyć kredyt na modernizację i budowę dworców oraz spłatę starego zadłużenia.

Umowę z trzema bankami: PKO BP, Pekao SA i Bankiem Gospodarstwa Krajowego PKP SA podpisała w piątek. Przeszło jedną trzecią przeznaczy na Program Inwestycji Dworcowych, pozostała część pozwoli spółce spłacić wcześniejsze zobowiązania. Według PKP nowy kredyt dzięki niższemu kosztowi finansowania ma być bardziej korzystny niż dotychczasowy. – Z uwagi na to, że kredyt zawarto w polskiej walucie, nowa umowa znacznie zredukuje również ryzyko kursowe, z którym mieliśmy do czynienia – podkreśla Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP.

W ostatnich dwóch latach PKP spłaciła już 1,2 mld zł zadłużenia, na co jednak nie potrzebowała wsparcia z zewnątrz. Jak informował jeszcze w styczniu zarząd spółki, w obecnym roku pozostało do spłacenia jeszcze ok. 440 mln zł. Jednak ze względu na skalę prowadzonych inwestycji niezbędne dla zrealizowania tej spłaty okazało się pozyskanie finansowania banków. Na 700-milionowy kredyt PKO BP, Pekao SA i BGK złożyły się po równo. Ma on być spłacony do końca 2022 r.

Kluczowymi przedsięwzięciami spółki jest modernizacja i budowa dworców. PKP ma przeznaczyć na realizację Programu Inwestycji Dworcowych 250 mln złotych. Kredyt jest kolejnym źródłem jego finansowania zaraz po funduszach unijnych i wsparciu z budżetu państwa. W ramach programu dworcowego zostanie przebudowane około 200 obiektów. W programie są ujęte zarówno modernizacje istniejących dworców, w tym również zabytkowych, jak i budowa zupełnie nowych. Obecnie na różnym etapie realizowanych jest około 160 inwestycji. – Są to zarówno bardzo wstępne etapy, np. prace nad studium wykonalności czy prace projektowe, jak i roboty budowlane – informuje Michał Stilger, rzecznik PKP.

Pierwsze dworce zmodernizowane w ramach programu zostały oddane do użytku w 2017 roku (Olsztyn Zachodni, Miechów). – W tym roku planujemy udostępnić podróżnym kolejne obiekty. Szacunkowa wartość całego programu to około 1,4–1,5 mld zł – dodaje Stilger.

W tym roku PKP ma także rozwijać program zagospodarowania niewykorzystanych gruntów dla budowy terminali logistycznych. Już na początku roku władze spółki zapowiedziały przygotowanie strategii związanej z rozwojem transportu intermodalnego, która będzie obejmować centra logistyczne i współpracę z partnerami zewnętrznymi. Także komercyjne przedsięwzięcia należącej do kolei spółki deweloperskiej X-City mają zwiększać wartość posiadanych przez PKP gruntów.

Rozwijany będzie również projekt wspólnego biletu. Koordynujące program Ministerstwo Infrastruktury zakłada, że uproszczenie formalności z opłatą za przejazd poprzez wprowadzenie jednego blankietu będzie przyciągać do kolei nowych pasażerów. Według zapowiedzi kierownictwa PKP, wspólny bilet w pełnej formule będzie obowiązywać w grudniu 2018 roku. Do tego czasu z pozostałymi przewoźnikami zostaną ustalone zasady wzajemnych rozliczeń oraz kształt wspólnej taryfy.

Najwięcej pieniędzy kolej inwestuje w remonty i modernizację linii. Wartość nakładów sięgnie w 2018 roku 11 mld zł. Będą to największe roczne nakłady do tej pory. W kolejnych dwóch latach wydatki inwestycyjne wzrosną jeszcze bardziej: w roku 2019 dojdą do prawie 13,5 mld zł, a w roku 2020 wyniosą blisko 12,8 zł.

Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL