Jak dowiaduje się „Rz”, dopiero w ostatnich dniach kursują wszystkie Pendolino Intercity, po tym, gdy na początku lutego Intercity przekazał do kontroli producentowi, firmie Alstom, 6 składów Pendolino. Początkowo przewoźnik podawał, że przyczyną akcji było uszkodzenie podwozia przez poderwany tłuczeń albo śnieg i lód oderwane od podwozia.
Rzeczniczka przewoźnika Marta Ziemska przyznaje, że zostało stwierdzone pęknięcie sprężyny w jednym pociągu i nie mógł on wyruszyć w trasę z pasażerami na pokładzie. – Skierowano go do producenta, który zgodnie z umową odpowiada za sprawność pojazdów. Producent usunął usterkę i skład kursuje zgodnie z rozkładem jazdy – zapewnia rzeczniczka.
Rynek Kolejowy podał, że 26 stycznia Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało, że do komisji badającej przyczyny zdarzenia dołączyli eksperci Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.
Rzeczniczka firmy Maja Ostrowska odmówiła skomentowania zdarzenia. Od lipca 2017 roku składy Pendolino przechodzą okresowe przeglądy w serwisie producenta, spółki Alstom.
Natomiast rzeczniczka PKP IC podkreśla, że każdy pociąg, bez względu na to czy jest to Pendolino czy skład wagonowy, który wyjeżdża w trasę jest dokładnie sprawdzany przez rewidentów pod kątem ewentualnych usterek. – Jest to standardowa procedura. Jeżeli usterki się pojawią, skład kierowany jest do naprawy – tłumaczy rzeczniczka przewoźnika.