Odcinek 250 km połączy z Bangkok z północno-wschodnią prowincją Nakhon Ratchasima i ma być gotowy do 2021 r. Stanowi część chińskiej inicjatywy „Jednego pasa i jednej drogi”, która zmierza do stworzenia nowoczesnego Jedwabnego Szlaku łączącego drugą gospodarkę świata lądowymi korytarzami z krajami Azji Płd. -Wsch., Pakistanem i środkową Azja, a szlakami morskimi z Bliskim Wschodem i Europą.

- Państwowe koleje Tajlandii wykorzystają ten kontrakt do zatrudnienia doświadczonego chińskiego przedsiębiorstwa państwowego, które będzie dopowiadać za szczegółowy projekt inżynieryjny obejmujące podwyższone torowisko, tunele, mosty i stacje. Etap planowania potrwa 10 miesięcy i zostanie sfinansowany sumą 1,7 mld bahtów — poinformował dziennikarzy wiceminister w urzędzie premiera, Kobsak Pootrakool.

Rząd Tajlandii zamierza zatwierdzić drugi kontrakt obejmujący wydatki na nadzór. Premier Prayut Chan-ocha planuje podpisanie obu z chińskim premierem podczas wizyty w Chinach 4-5 września. Budowa pierwszego odcinka kolei za 5,5 mld dolarów została zatwierdzona przez rząd w Bangkoku w lipcu.

Projekt uważany przez wielu obserwatorów za kluczowy element w stosunkach dwustronnych, by odraczany z powodu szczegółów dotyczących finansowania i pomocy technicznej.

Chiny i Malezja zawarły w sierpniu umowę o budowie za 13 mld dolarów linii kolejowej łączącej wschód i zachód Malezji.