UOKiK uderzy w podejrzane praktyki Allegro

Platforma internetowa podejrzewana jest o faworyzowanie swojego sklepu kosztem innych sprzedawców.

Aktualizacja: 09.10.2017 06:36 Publikacja: 08.10.2017 20:12

UOKiK uderzy w podejrzane praktyki Allegro

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który interesuje się Allegro od dłuższego czasu, w lipcu wysłał do biur firmy kontrolerów, by sprawdzić skargi kupców korzystających z największej w kraju platformy e-handlu. Teraz sprawa zbliża się do finału.

– Należy się spodziewać decyzji, która będzie dla rynku i milionów użytkowników Allegro ważnym komunikatem – zapowiada w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Marek Niechciał, prezes UOKiK. Szczegółów nie ujawnia, ale mówi: – Sygnały, które otrzymaliśmy, sugerowały, że może dochodzić do dyskryminowania sprzedawców. Dodatkowe informacje z rynku dostajemy także od przedsiębiorców, którzy dowiedzieli się o postępowaniu.

Dyskryminowanie sprzedawców to poważny zarzut; oznacza, że klientom trudniej znaleźć bardziej konkurencyjne oferty, skoro na Allegro najpierw widać te promowane przez serwis. UOKiK ma prawo zakazać dyskryminujących praktyk, a także nałożyć karę, nawet do 10 proc. przychodów.

– Nie dostaliśmy jeszcze żadnej informacji na temat efektów prowadzonego postępowania – zastrzega Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Allegro. Zaprzecza, by platforma kogokolwiek dyskryminowała.

Ten serwis to potęga: ma ok. 20 mln zarejestrowanych kont. 1,7 mln to sprzedawcy, z czego 100 tys. to konta firmowe. Poprzez Allegro sprzedawane są towary za kilkanaście miliardów złotych rocznie, co stanowi ok. 30 proc. e-handlu w Polsce. Serwis zaczynał od ofert osób sprzedających niepotrzebne im przedmioty. Dzisiaj większość produktów oferują sklepy.

– By stwierdzić, że Allegro faworyzuje własną ofertę, wystarczy spojrzeć na stronę główną portalu, na której jedna trzecia prezentowanych produktów pochodzi z jego sklepu – mówi Krzysztof Krawczyk, szef Dreamcommerce, dostawcy oprogramowania dla e-handlu. – Od kilku miesięcy serwis wyraźnie odwraca uwagę od mniejszych sprzedawców, a zwraca się w stronę własnego sklepu i Strefy Marek, czyli dużych brandów – dodaje.

W sieci pod tekstami o podwyżkach opłat na Allegro jest wiele krytycznych opinii. W lipcu serwis zmienił regulamin, co dla niektórych oznaczało skok kosztów. Ostatnio zmieniły się zasady wystawiania ofert dla kilku kategorii: ich publikowanie i dodawanie zdjęć jest darmowe, ale prowizje od sprzedaży wzrosły. – Prowizja sięgająca 15 proc. wartości sprzedaży, bez względu na kwotę, to dużo, szczególnie w porównaniu z poprzednimi – komentuje jeden ze sprzedawców.

Decyzja UOKiK zapadnie w chwili, gdy Allegro szykuje się do obrony swojej stabilnej dotąd pozycji na rynku. – Walka z gigantami światowego handlu online Aliexpressem i Amazonem, do której może dojść lada chwila, będzie nie lada wyzwaniem – mówi prof. Grzegorz Mazurek, ekspert ds. e-marketingu z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel
Majówka 2025: Czy 1 i 3 maja sklepy będą otwarte? Gdzie zrobimy zakupy?
Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne