Avon i Oriflame, dwaj globalni potentaci branży kosmetycznej, to najbardziej znane w Polsce firmy sprzedaży bezpośredniej, które najczęściej kojarzą się z tym sektorem - wynika z czerwcowego sondażu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Dla prawie czterech na dziesięciu ankietowanych Polaków sprzedaż bezpośrednia to firma i marka Avon, niemal co czwarty wskazuje to Oriflame a niewiele mniej osób (22 proc.) ze sprzedażą bezpośrednią kojarzy firmę Amway- znaną zarówno z kosmetyków jak i artykułów chemii gospodarczej.
Dobra jakość produktów często wyższa niż tych dostępnych w sklepach, korzystne ceny, oraz możliwość zwrotu i reklamacji produktu bez względu na stopień zużycia – to dla Polaków główne atuty zakupów w systemie sprzedaży bezpośredniej, które robi prawie 66 proc. badanych.
Nic więc dziwnego, że przychody sektora sprzedaży bezpośredniej w Polsce rosną- w ubiegłym roku sięgnęły 3,1 mld zł, o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Mirosław Luboń, dyrektor generalny Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej przewiduje, że tym roku wzrost będzie podobny.
Jak wynika z badania IBRiS, które objęło reprezentatywną grupę ponad tysiąca Polaków, większość klientów firm sprzedaży bezpośredniej (ponad 76 proc.) kupuje w ten sposób kosmetyki. Sporą popularnością cieszą się także produkty chemii gospodarczej (21 proc.) oraz elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego – w tym głównie odkurzacze i roboty (16,6 proc.).
Prawie co dziesiąty klient firm sprzedaży kupuje w ten sposób usługi telekomunikacyjne a niewiele mniej sięga po suplementy diety i artykuły dietetyczne.