Zakupy zagranicą na fali

Europejczycy coraz chętniej kupują w sieci. W miarę rozwoju rynku rośnie też odsetek transakcji zawieranych zagranicą.

Publikacja: 25.07.2017 13:03

Zakupy zagranicą na fali

Foto: 123RF

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że zaufanie konsumentów do handlu elektronicznego zdecydowanie rośnie. W ciągu ostatnich dziesięciu lat odsetek Europejczyków robiących zakupy online prawie podwoił się (z 29,7 proc. w 2007 r. do 55 proc. w 2017 r.). Od czasu ostatniego wydania raportu poziom zaufania konsumentów wzrósł o 12 pkt. proc. w przypadku zakupu od sprzedawców detalicznych mających siedzibę w tym samym kraju oraz o 21 pkt. proc. w przypadku zakupów w innych państwach członkowskich UE.

Pomimo tych postępów z raportu KE można się dowiedzieć, że konsumenci nadal napotykają przeszkody, próbując kupować w internecie od sprzedawców z innego kraju w UE. Przykładowo 13 proc. respondentów zgłosiło odmowę przyjęcia płatności, a 10 proc. spotkało się z odmową dostawy produktów do kraju ich zamieszkania.

Jeśli chodzi o sprzedawców detalicznych, zaledwie 40 proc. działających obecnie w internecie sklepów planuje w nadchodzącym roku sprzedawać zarówno w kraju, jak i za granicą. Nadal mają oni obawy dotyczące sprzedaży w innych krajach: wyższe ryzyko oszustwa, inne uregulowania podatkowe oraz różnice w krajowych przepisach prawa umów i ochrony konsumentów.

W związku z tym Komisja przedstawiła wniosek w sprawie unowocześnienia przepisów dotyczących umów zawieranych przez internet. Celem jest harmonizacja internetowej sprzedaży towarów oraz wspieranie dostępu do treści cyfrowych i sprzedaży internetowej w całej UE.

- Moim priorytetem jest zwiększenie zaufania obywateli i małych detalistów do jednolitego rynku cyfrowego. Konsumenci coraz mniej obawiają się zakupów przez internet. Zapewniliśmy im szybką procedurę odzyskania pieniędzy, jeśli coś pójdzie nie tak, nawet przy zakupach w innym kraju. Wyzwaniem będzie teraz zachęcenie większej liczby przedsiębiorców do reakcji na to rosnące zapotrzebowanie – mówi komisarz Věra Jourová .

W porównaniu z tablicą wyników z 2015 r. konsumenci są bardziej świadomi swoich praw. Średnio 13 proc. konsumentów w pełni zna swoje podstawowe prawa (wzrost o 3,6 proc. od 2014 r.). Warunki dla konsumentów są jednak ogólnie lepsze dla konsumentów w krajach północnej i zachodniej UE w porównaniu ze wschodem i południem.

Przykładowo w razie problemów skargę składa aż 94,5 proc. Finów, a tylko 55,6 proc. Bułgarów. Istnieją również znaczne różnice, jeśli chodzi o stykanie się nieuczciwymi praktykami handlowymi: skarży się na nie aż 40,9 proc. Chorwatów, a tylko 3,4 proc. Austriaków.

Komisja dąży do rozwiązania tych problemów i pracuje nad wnioskiem w sprawie aktualizacji przepisów konsumenckich. Chodzi o to, aby każdy konsument w Europie znał swoje prawa oraz aby prawa te były prawidłowo egzekwowane w całej UE.

Z danych Komisji Europejskiej wynika, że zaufanie konsumentów do handlu elektronicznego zdecydowanie rośnie. W ciągu ostatnich dziesięciu lat odsetek Europejczyków robiących zakupy online prawie podwoił się (z 29,7 proc. w 2007 r. do 55 proc. w 2017 r.). Od czasu ostatniego wydania raportu poziom zaufania konsumentów wzrósł o 12 pkt. proc. w przypadku zakupu od sprzedawców detalicznych mających siedzibę w tym samym kraju oraz o 21 pkt. proc. w przypadku zakupów w innych państwach członkowskich UE.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu