Vistula może pójść śladem Inditexu

Zanosi się na to, że Bytom nie będzie ostatnią odzieżową marką, która dołączy do grupy składającej się już m.in. z Wólczanki i W.Kruka.

Aktualizacja: 05.06.2017 21:42 Publikacja: 05.06.2017 21:08

Vistula może pójść śladem Inditexu

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Odzieżowa marka Simple, pod którą działa w Polsce sieć sklepów z odzieżą damską i portal należący dziś do giełdowego Gino Rossi, może być kolejnym celem, którego zakupem zainteresuje się Vistula Group – dowiaduje się „Rzeczpospolita". Informacje o takim scenariuszu krążyły od pewnego czasu wśród instytucji finansowych. Szef Vistuli nie mówi „nie", choć wyklucza transakcję w tym roku.

Może w 2018 roku

– Sygnalizowaliśmy wcześniej zainteresowanie segmentem odzieży damskiej, ale nie da się wszystkiego robić naraz. Nie wykluczamy, że w przyszłości wyjdziemy na rynek fuzji i przejęć ponownie i przyjrzymy się kolejnym markom, ale jest to perspektywa daleka, najwcześniej przyszłego roku – mówi „Rzeczpospolitej" Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group.

– Na tę chwilę nie są prowadzone żadne rozmowy na ten temat – mówi Tomasz Malicki, prezes Gino Rossi. Grupa już kiedyś rozważała sprzedaż sieci sklepów Simple, ale pomysł zarzuciła. Obecnie marka przechodzi restrukturyzację, która obejmuje istotne zmiany personalne. Być może w przyszłym roku będzie w dużo lepszej formie niż teraz.

Na razie w poniedziałek Vistula i Bytom poinformowały, że zdecydowały o wspólnych poszukiwaniach doradcy, który wyceniłby ich akcje na potrzeby fuzji. Jednocześnie w komunikacie giełdowym Vistula podała, że realizuje strategię przewidującą „stworzenie dynamicznie rosnącej grupy kapitałowej, konsolidującej rozpoznawalne marki detaliczne o uznanej pozycji rynkowej". – Naszym priorytetem jest fuzja z Bytomiem – zapewnia nas Grzegorz Pilch.– Doradcę, który wyceniłby obie grupy, Vistulę i Bytom, chcemy powołać szybko – w ciągu dwóch–czterech tygodni. Myślę, że następnie około dwóch miesięcy potrwa sama wycena i pod koniec sierpnia powinniśmy przekazać rekomendacje zarządów w sprawie wyceny i parytetu wymiany akcji. Wówczas oddamy głos akcjonariuszom, bo to oni finalnie zadecydują, czy do połączenia dojdzie – dodaje prezes Vistula Group.

Niełatwa operacja

W poniedziałek notowania obu firm na GPW spadały. Przed końcem sesji za akcję Vistuli płacono 3,35 zł, o 2,6 proc. mniej niż w piątek. Za walor Bytomia zaś 2,73 zł, o 2,15 proc. mniej niż przed weekendem.

Budowa grupy skupiającej pod jednym parasolem wiele marek detalicznych nie jest niczym nowym w świecie handlu. W modzie flagowym przykładem realizacji takiej strategii jest hiszpański Inditex, właściciel takich marek jak Zara, Bershka, Stradivarius, Massimo Dutti czy – relatywnie nowa w Polsce – Uterque. – Próba budowy takiej grupy przez właścicieli polskich marek miałaby sens ekonomiczny, ale znając realia, w tym różnice interesów i charakterów polskich inwestorów, będzie trudna w realizacji – uważa zarządzający jednego z funduszy inwestycyjnych.

– Historia pokazuje, że wypracowanie parytetów bywa trudne – przyznaje przy tym Konrad Księżopolski, szef analityków w Haitong Banku. Jego zdaniem obiektywną ocenę utrudnia fakt, że 2016 rok był rokiem porażki Bytomia, a czasem sukcesu Vistuli, podbudowanej kampanią z Robertem Lewandowskim i Euro 2016. Analityk przypomina, że naśladowcą Inditexu chce zostać LPP. – Nie widzę sensu łączenia tej grupy z holdingiem powstającym wokół Vistuli. Co innego dołączenie do niego Simple. Nie byłbym tym zaskoczony – mówi.

Maj jeszcze pod znakiem cenowej wojny

Skonsolidowane przychody Vistuli wyniosły w maju 62,3 mln zł, o 12,3 proc. więcej niż przed rokiem. Bytom zanotował 16,3 mln zł obrotów, co oznacza wzrost o 24,1 proc. – Jesteśmy zadowoleni z wyników grupy w maju. Dynamika wzrostu przychodów jest ponownie dwucyfrowa, a jednocześnie nie oddaliśmy marży, co jest w dzisiejszych czasach dość trudne – mówi Pilch. – Po trudnym I kwartale od kwietnia wzrost przychodów wspiera także marka Deni Cler. Cieszy nas wynik W.Kruka. Maj to w segmencie jubilerskim „mały grudzień", czyli okres wzmożonego zainteresowania biżuterią – dodaje szef Vistuli.

Marży brutto nie udało się obronić w maju Bytomiowi – spadła ona o 6,2 pkt proc. do 50,9 proc. Michał Wójcik, prezes Bytomia, wskazuje, że jego firma „dostosowała się" do Vistuli. Jak pisaliśmy, fuzja firm ma zakończyć cenową wojnę, którą toczą.

Odzieżowa marka Simple, pod którą działa w Polsce sieć sklepów z odzieżą damską i portal należący dziś do giełdowego Gino Rossi, może być kolejnym celem, którego zakupem zainteresuje się Vistula Group – dowiaduje się „Rzeczpospolita". Informacje o takim scenariuszu krążyły od pewnego czasu wśród instytucji finansowych. Szef Vistuli nie mówi „nie", choć wyklucza transakcję w tym roku.

Może w 2018 roku

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie