Firmy w Polsce tracą 11,4 mld złotych rocznie na podróbkach

Prawie 12 proc. sprzedaży rocznie, czyli 11,4 mld złotych (ok. 2,7 mld euro) tracą w Polsce krajowi i zagraniczni producenci markowych towarów wskutek podrabiania ich produktów.

Aktualizacja: 06.06.2018 13:21 Publikacja: 06.06.2018 13:10

Firmy w Polsce tracą 11,4 mld złotych rocznie na podróbkach

Foto: 123RF

Na Polskę przypada niespełna 5 proc. z 60 mld euro strat, jakie w krajach Unii ponoszą co roku firmy z powodu podrabiania produktów w 13 sektorach gospodarki. Skalę tych strat wycenia w swoim najnowszym raporcie Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).

Raport jest wynikiem badania EUIPO prowadzonego przez ostatnich pięć lat w sektorach uznanych za podatne na naruszenia praw własności intelektualnej (kosmetyki i higiena osobista, odzież, obuwie i akcesoria, artykuły sportowe, zabawki i gry, biżuteria i zegarki, torebki i walizki, nagrania muzyczne, napoje spirytusowe i wina, środki farmaceutyczne, pestycydy, smartfony, baterie i opony).

Największa część strat w skali Unii przypada na producentów markowej odzieży i obuwia (23,2 mld euro), lekarstw (16 mld euro) i kosmetyków (6 mld euro).

Jak oceniają eksperci EUIPO, 60 mld euro rocznych strat z powodu podróbek to 7,5 proc. unijnej sprzedaży w 13 branżach, co przekłada się na 116 euro ekonomicznych kosztów na każdego obywatela UE. W Polsce jest to 301 zł (ok. 72 euro) na mieszkańca.

Co prawda, część amatorów podróbek odbija sobie te wyliczone przez unijny urząd straty (których sami nie odczuwają) świadomymi tańszymi zakupami pseudo-markowych towarów, ale w wielu przypadkach konsument nie jest świadomy, że kupuje podrabiany towar. Raport wspomina o działających też na terenie naszego kraju gangach fałszerzy, które przelewają tanie, kiepskie wino w butelki po drogich winach i produkują podrabiane proszki i płyny do prania.

Legalni producenci tracą na kilka sposobów - nie dość, że sprzedają i produkują w rezultacie mniej niż mogliby, gdyby nie było problemu podrabiania ich produktów, ale i słabsza jakość podróbek osłabia ich markę. To wszystko przekłada się nie tylko na ich dochody, ale także na mniejsze inwestycje i zatrudnienie. Według raportu, w całej Unii oznacza to na utratę 434 tys. miejsc pracy 13 najbardziej zagrożonych podróbkami sektorach.

Na Polskę przypada niespełna 5 proc. z 60 mld euro strat, jakie w krajach Unii ponoszą co roku firmy z powodu podrabiania produktów w 13 sektorach gospodarki. Skalę tych strat wycenia w swoim najnowszym raporcie Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).

Raport jest wynikiem badania EUIPO prowadzonego przez ostatnich pięć lat w sektorach uznanych za podatne na naruszenia praw własności intelektualnej (kosmetyki i higiena osobista, odzież, obuwie i akcesoria, artykuły sportowe, zabawki i gry, biżuteria i zegarki, torebki i walizki, nagrania muzyczne, napoje spirytusowe i wina, środki farmaceutyczne, pestycydy, smartfony, baterie i opony).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie