Przewodniczący zespołu Komisji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Trzeźwości biskup Tomasz Bronikowski ma pomysł na ograniczenie wysokiego spożycia alkoholu w Polsce.
- Trzeba całkowicie zakazać reklamy alkoholu oraz ograniczyć jego fizyczną i ekonomiczną dostępność, np. poprzez zakaz handlu alkoholem na stacjach paliw czy w sklepach nocnych – cytuje wypowiedź biskupa portalspozywczy.pl
Biskup Bronikowski przytoczył przy tym dane Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych mówiąc o tym, że uzależnionych od alkoholu jest 600 tysięcy Polaków, a około 2 milionów dzieci żyje w rodzinach z problemem alkoholowym. Zdaniem biskupa uzależnionych od alkoholu może być w Polsce więcej – nawet milion, a ryzykownie spożywa alkohol nawet 3 miliony Polaków. Obecnie przeciętny Polak spożywa, w przeliczeniu, około 10 litrów czystego alkoholu rocznie. Biskup mylnie stwierdził, że do tego spożycia należy doliczyć 100 litrów piwa (spożycie piwa składa się w statystykach na spożycie rejestrowanego alkoholu).
Zdaniem szefa zespołu KEP ds. Apostolstwa Trzeźwości za stan ten odpowiadają reklamy piwa.
- W latach 90., kiedy nie było reklam piwa, na głowę statystycznego Polaka przypadało 30 litrów piwa, dziś jest to już 100 litrów. Spożycie alkoholu w Polsce wzrasta, m.in. dlatego, że emitujemy ponad 2 tys. godzin reklam piwa rocznie – podkreślał bp Bronikowski.