Aby uniknąć negatywnych skutków związanych z tą okolicznością, ustawodawca przewidział wyjątek umożliwiający zachowanie ciągłości biznesu.
Zezwolenie nie wygaśnie, jeśli w ciągu sześciu miesięcy od dnia śmierci następca prawny wystąpi do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego o zmianę danych prowadzącego aptekę, o ile będzie on spełniał wymagania ustawowe. Jest to jedyny przypadek umożliwiający kontynuowanie prowadzenia apteki pomimo wygaśnięcia zezwolenia. W wypadku rezygnacji z prowadzenia działalności lub likwidacji wygasa również zezwolenie, które nie może być przekazane na podmiot trzeci. Przepisy więc nie przewidują możliwości sprzedaży przedsiębiorstwa w postaci apteki bez zagrożenia wygaśnięcia zezwolenia.
Apteka powinna być prowadzona w formie prawnej, która zapewni bezpieczeństwo i ciągłość działania, a także możliwość przekazania jej następcom. Przepisy nie ograniczają dziś możliwości wyboru formy organizacyjno-prawnej.
Do przedsiębiorcy należy decyzja, czy będzie to jednoosobowa działalność, spółka cywilna, osobowa czy kapitałowa. Odpowiednia forma prawna dla apteki jest ważna. Przyjęcie pewnych rozwiązań może zaoszczędzić kłopotów związanych ze sprzedażą firmy, rezygnacją z biznesu, przekazaniem osobie najbliższej czy śmiercią prowadzącego.
Dlatego, w przypadku podmiotów nowo powstałych, warto zastanowić się nad spółką prawa handlowego, która gwarantuje ciągłość i bezpieczeństwo prowadzenia, pomimo zmian osobowych. Przedsiębiorcy działający w formie jednoosobowej działalności lub spółki cywilnej powinni rozważyć przekształcenie jej w spółkę prawa handlowego.
W przypadku prowadzenia apteki w postaci spółki to ona, a nie jej właściciel, jest podmiotem zezwolenia, a tym samym zmiany własnościowe polegające na zbyciu ogółu praw i obowiązków lub udziałów nie będą miały wpływu na funkcjonowanie biznesu. Sam proces przekształcenia pozwala na przejście praw i obowiązków, w tym zezwolenia na spółkę.