Firma KPMG opublikowała we wtorek badanie przeprowadzone wśród 191 dyrektorów finansowych i księgowych, którzy wzięli udział w VIII Kongresie Podatków i Rachunkowości. Wystawiona przez nich średnia ocena nie zmieniła się w stosunku do poprzedniego roku i wynosi 2,2 pkt. Składają się na nią m.in. stabilność przepisów podatkowych (1,6 pkt), wcześniejsze informowanie o planowanych zmianach (2 pkt), nastawienie urzędników (2,6 pkt), częstotliwość publikowanych przez resort finansów interpretacji ogólnych (2,5 pkt) oraz możliwość konstruktywnej wymiany argumentów podczas kontroli podatkowej (2,5 pkt).
– Na ogólną ocenę wpływa przede wszystkim niestabilność przepisów – mówi Rafał Ciołek, doradca podatkowy, partner w KPMG w Polsce. Przypomniał, że do złego wrażenia musiało przyczynić się zamieszanie wokół limitu składek na ZUS pod koniec 2017 r.
Większość badanych przyznała, że ich firmy nie są dobrze przygotowane do zmian w CIT obowiązujących od stycznia 2018 r. 60 proc. ankietowanych obawia się, że negatywny wpływ na efektywną stawkę podatkową w ich firmach będą miały nowe limity odliczenia usług niematerialnych. Największe kłopoty sprawiają jednak przedsiębiorcom kwestie cen transferowych, znane już wcześniej. Za problematyczne lub bardzo problematyczne uznało je 82 proc. respondentów.
Wiele obaw powoduje też wprowadzenie od 1 lipca 2018 r. mechanizmu podzielonej płatności, w którym firmy dostaną zapłatę netto i kwotę VAT na odrębne konta. Zdecyduje o tym nabywca. Aż 85 proc. respondentów obawia się, że zwiększy to ich obowiązki administracyjne, a blisko 65 proc. uważa, że odbije się to negatywnie na ich płynności finansowej. Z kolei 42 proc. wskazało, że poprawi się bezpieczeństwo rozliczeń VAT.
– Firmy słusznie obawiają się pogorszenia relacji z dostawcami oraz klientami. Split payment może być przedmiotem sporu między nimi – mówi Tomasz Grunwald, doradca podatkowy, partner w KPMG w Polsce.