Początek roku daje nowe możliwości. To czas, aby poddać analizie postęp biznesowy, który miał miejsce na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy oraz zaplanować dalszy rozwój na najbliższy rok. Od ponad 30 lat zajmuję się zarządzaniem. Początek roku to między innymi czas podsumowań. Zalecam uważnie przyjrzeć się wynikom osiągniętym w ubiegłym roku. Jedynie szczegółowy wgląd w dane finansowe da przedsiębiorcy konkretny obraz wzrostu firmy. Podsumowując rok biznesowy, warto spojrzeć szerzej na aspekty związane z relacjami z partnerami, dostawcami oraz klientami. Dlaczego? Bo biznes opiera się na kontaktach. Co dalej? Mając już usystematyzowane spojrzenie na przeszłość, można planować rozwój firmy w nadchodzącym roku. Wnioski z roku poprzedniego pomogą skorygować działania planowane w przyszłości. W końcu uczymy się na błędach. Oto 10 kroków do osiągnięcia sukcesu biznesowego w 2017 roku.
1. Inwestuj w siebie
Niezależnie od tego, czy zmiana ma dotyczyć nowego kursu, zmiany stylu życia czy choćby wpisania do kalendarza kilku godzin dla siebie, warto zainwestować we własną osobę. Znalezienie czasu wolnego, który można poświęcić na swoją pasję, zdecydowanie korzystnie wpłynie na samopoczucie przedsiębiorcy. Liderzy powinni być inspiracją dla swoich zespołów, w końcu prowadzą ludzi za sobą.
2. Zarządzanie strategiczne – planowanie i wdrażanie skutecznego planu
Każde przedsiębiorstwo, niezależnie od wielkości, posiada jakąś strategię. Najczęściej zakłada ona wzrost sprzedaży, udziału w rynku i rozwój. Najczęstszym błędem jest posiadanie strategii, która jest niesformalizowana i niespisana oraz – co gorsza – niekomunikowana do pracowników. Zajmuję się tworzeniem strategii biznesowych i wiem, że ta sztuka wymaga fachowej wiedzy, znajomości otoczenia biznesowego, zmian, które w nim zachodzą oraz umiejętności prognozowania trendów. Firma, która posiada profesjonalną strategię, ma również poczucie bezpieczeństwa, ponieważ plan strategiczny zawiera awaryjne rozwiązania na wypadek gwałtownych zmian rynkowych. Przy tworzeniu strategii warto korzystać z pomocy specjalizujących się w tym firm.
3. Dywersyfikacja źródeł przychodów
Dywersyfikacja jest jednym z ważniejszych punktów w strategii każdego przedsiębiorstwa. Bardzo ważnym elementem kwestii ekonomicznych jest bowiem stabilizacja obrotów oraz szukanie przychodów pochodzących z różnych źródeł. W nowym roku warto zaplanować ten punkt tak, jakby był głównym celem w strategii.
4. Znajdź korzyści, które odróżniają od konkurencji
Nowy rok pozwala szczegółowo przyjrzeć się ubiegłorocznym działaniom konkurencji. Ich podsumowanie da możliwość znalezienia elementów wyróżniających firmę, które mogą stać się nowym atutem wizerunkowym. To właśnie to, co różni naszą markę od innych, jest jej największą wartością, dlatego warto ciągle tego poszukiwać.