Projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym

Zarządca infrastruktury kolejowej ma zachować parametry linii, by pociągi pasażerskie jeździły zgodnie z rozkładem.

Aktualizacja: 04.02.2016 12:06 Publikacja: 04.02.2016 07:32

Projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Zrzucenie winy na klimat, gdy pociągi zaczną się spóźniać, powinno odejść do lamusa. Zarządca infrastruktury kolejowej ma dbać, by przez cały czas obowiązywania rozkładu jazdy parametry linii były zachowane, a przewoźnicy realizowali przejazdy w odpowiednim czasie. A jeżeli dojdzie do jakiegoś zdarzenia, to zarządca ma zadbać o jak najszybsze przywrócenie normalnej sytuacji. Przewiduje to projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, który przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.

Proponowane zmiany zakładają też zmianę nadzoru nad prezesem Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Będzie go sprawował prezes Rady Ministrów, a nie minister właściwy do spraw transportu. Zmienią się też zasady funkcjonowania prezesa UTK. Ma sprawować urząd przez pięcioletnią kadencję. Nie będzie mógł zajmować żadnego innego stanowiska i wykonywać innych zajęć zarobkowych ani należeć do partii. Co najwyżej udzielać się jako wykładowca na uczelni.

Propozycje resortu infrastruktury określają też, w jakich okolicznościach premier będzie mógł odwołać prezesa UTK. Stanie się tak po rażącym naruszeniu prawa czy orzeczeniu o zakazie zajmowania kierowniczych stanowisk. Podobnie w razie choroby uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków, złożenia rezygnacji albo zaistnienia okoliczności, które wpływają na niezależne sprawowanie funkcji.

Zdaniem projektodawcy określenie takich przesłanek odwołania sprawi, że prezes UTK nie straci swojego stanowiska z powodu podjętej decyzji, która np. nie przypadnie do gustu rządzącym. Co innego, gdy taka decyzja okaże się złamaniem prawa, ale wówczas to sąd o tym zadecyduje i odwołanie będzie konsekwencją ewentualnego wyroku.

Projekt noweli określa również, że o dostęp do infrastruktury kolejowej będą mogli u zarządcy wnioskować nie tylko sami przewoźnicy, ale i inne podmioty. Z tym że ci, którzy nie są przewoźnikami, będą musieli wskazać przedsiębiorcę, który zrealizuje dla nich przejazd. Zdaniem resortu infrastruktury w ten sposób umożliwi się organizatorom publicznego transportu zbiorowego (samorządy) zamawianie tras pociągów, a następnie, w późniejszym terminie, wybór przewoźnika do ich obsługi.

Etap legislacyjny: konsultacje społeczne

Zrzucenie winy na klimat, gdy pociągi zaczną się spóźniać, powinno odejść do lamusa. Zarządca infrastruktury kolejowej ma dbać, by przez cały czas obowiązywania rozkładu jazdy parametry linii były zachowane, a przewoźnicy realizowali przejazdy w odpowiednim czasie. A jeżeli dojdzie do jakiegoś zdarzenia, to zarządca ma zadbać o jak najszybsze przywrócenie normalnej sytuacji. Przewiduje to projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, który przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP