Zrzucenie winy na klimat, gdy pociągi zaczną się spóźniać, powinno odejść do lamusa. Zarządca infrastruktury kolejowej ma dbać, by przez cały czas obowiązywania rozkładu jazdy parametry linii były zachowane, a przewoźnicy realizowali przejazdy w odpowiednim czasie. A jeżeli dojdzie do jakiegoś zdarzenia, to zarządca ma zadbać o jak najszybsze przywrócenie normalnej sytuacji. Przewiduje to projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, który przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.
Proponowane zmiany zakładają też zmianę nadzoru nad prezesem Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Będzie go sprawował prezes Rady Ministrów, a nie minister właściwy do spraw transportu. Zmienią się też zasady funkcjonowania prezesa UTK. Ma sprawować urząd przez pięcioletnią kadencję. Nie będzie mógł zajmować żadnego innego stanowiska i wykonywać innych zajęć zarobkowych ani należeć do partii. Co najwyżej udzielać się jako wykładowca na uczelni.
Propozycje resortu infrastruktury określają też, w jakich okolicznościach premier będzie mógł odwołać prezesa UTK. Stanie się tak po rażącym naruszeniu prawa czy orzeczeniu o zakazie zajmowania kierowniczych stanowisk. Podobnie w razie choroby uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków, złożenia rezygnacji albo zaistnienia okoliczności, które wpływają na niezależne sprawowanie funkcji.
Zdaniem projektodawcy określenie takich przesłanek odwołania sprawi, że prezes UTK nie straci swojego stanowiska z powodu podjętej decyzji, która np. nie przypadnie do gustu rządzącym. Co innego, gdy taka decyzja okaże się złamaniem prawa, ale wówczas to sąd o tym zadecyduje i odwołanie będzie konsekwencją ewentualnego wyroku.
Projekt noweli określa również, że o dostęp do infrastruktury kolejowej będą mogli u zarządcy wnioskować nie tylko sami przewoźnicy, ale i inne podmioty. Z tym że ci, którzy nie są przewoźnikami, będą musieli wskazać przedsiębiorcę, który zrealizuje dla nich przejazd. Zdaniem resortu infrastruktury w ten sposób umożliwi się organizatorom publicznego transportu zbiorowego (samorządy) zamawianie tras pociągów, a następnie, w późniejszym terminie, wybór przewoźnika do ich obsługi.