Rada Ministrów opowiedziała się we wtorek za monitorowaniem drogowego przewozu paliw płynnych, alkoholu skażonego i suszu tytoniowego. Chodzi o towary, na które najczęściej wyłudzano VAT. Monitorowanie przewozu umożliwi rejestr zgłoszeń. Szczegółowo określono obowiązki podmiotu wysyłającego i odbierającego towar oraz przewoźnika. Na przykład wysyłający towar będzie musiał przesłać do rejestru – przed rozpoczęciem przewozu – zgłoszenie i uzyskać numer referencyjny. Potem przekaże go przewoźnikowi i odbierającemu.

Numer ten będzie ważnym elementem systemu monitorowania. Będzie ważny dziesięć dni od jego nadania, a przekazywać go można esemesem, e-mailem lub w formie wydruku. Podczas kontroli numer referencyjny posłuży do identyfikacji przewozu w rejestrze.

Na nieuczciwych posypią się kary. Jeśli podmiot wysyłający nie dokona zgłoszenia, będzie można na niego nałożyć karę pieniężną w wysokości 46 proc. wartości netto przewożonego towaru, podlegającego obowiązkowi zgłoszenia – nie mniej jednak niż 20 tys. zł. Gdy przewoźnik nie uzupełni zgłoszenia, dostanie karę w wysokości 5 tys zł. Ustawa ma wejść w życie w marcu.