Firma

Zdrowa przestrzeń do pracy

Coraz więcej osób wykonuje pracę siedzącą, z czego wynikają rozmaite problemy zdrowotne. Można jednak tak zaplanować przestrzeń roboczą oraz dobrać umeblowanie i sprzęt, aby zminimalizować ryzyko pojawienia się dolegliwości zawodowych.

Z badania przeprowadzonego przez firmę SW Research wynika, że ból pleców dotyczyć może nawet 93% Polaków. Na ból w niemal takim samym stopniu skarżą się osoby przed 35. rokiem życia, jak i osoby starsze. Do przyczyn zalicza się najczęściej pracę w pozycji siedzącej, mało ruchu po pracy, dźwiganie. Do dolegliwości związanych z siedzącym trybem życia należą także problemy z krążeniem i ból dolnych kończyn, uczucie ciężkich nóg oraz żylaki. U osób pracujących przy komputerze często występują także problemy ze wzrokiem oraz nadgarstkiem. Jak sobie z tym poradzić?

Zdrowe stanowisko pracy – odpowiednie krzesło i biurko

Fotel biurowy powinien być wykonany z wysokiej jakości materiałów i dopasowany do ciała. Najlepiej sprawdzą się wyprofilowane, kubełkowe, niezbyt twarde siedzisko oraz wyprofilowane pod kręgosłup oparcie. Zwróćmy uwagę na modele z górną częścią oparcia sięgającą karku – zmniejszają one obciążenie kręgosłupa w odcinku szyjnym. Fotel powinien być ergonomiczny, a oparcie tak wyprofilowane, aby siedzący nie miał tendencji do przybierania pozycji „okrągłych pleców”. Oparcie musi posiadać lekką wypukłość na odcinku lędźwiowym oraz lekką wklęsłość na wysokości kręgów piersiowych. Fotel powinien też mieć podłokietniki i regulację wysokości. Pożądaną cechę stanowi również możliwość odchylenia oparcia nieco do tyłu. Kiedy usiądziemy we właściwie dobranym fotelu, stopy powinny opierać się wygodnie na podłodze, kolana tworzyć kąt prosty, a plecy swobodnie spoczywać na oparciu.

Drugi istotny element to biurko. Zwykle wystarczy blat w kształcie prostokąta o długości 120-180 cm i szerokości 70-80 cm. Optymalna wysokość biurka to zazwyczaj 73-75 cm do 80 cm dla osób wysokich. Jednak najlepszą decyzją może okazać się zakup biurka z regulacją wysokości. Nie tylko będzie ono odpowiednie dla każdej pracującej przy nim osoby, ale umożliwi także zmianę pozycji podczas pracy w ciągu dnia – nawet na stojącą. Przykładowo biurka z elektryczną regulacją wysokości znajdujące się w ofercie AJ Produkty pozostawiają w tym względzie duże pole manewru (zakres regulacji wynosi 65 cm).

Jak uniknąć bólu pleców, nóg i nadgarstka?

Fotel powinien być przysunięty do biurka tak, aby nie trzeba było się pochylać nad blatem. Ekran komputera ustawiamy na wprost siebie – nigdy z boku. Powinien znajdować się na poziomie oczu. Co pół godziny warto wstać na chwilę od biurka i wykonać kilka ćwiczeń rozciągających – unosząc ręce do góry, obracając szyją, wykonując skłony. Do prostych ćwiczeń na kręgosłup szyjny należą głębokie, powolne skłony głowy w przód, a następnie odchylenia w tył i na boki, a także skręty szyi w prawo i w lewo. Warto też wykonać serię wspięć na palce z unoszeniem jednocześnie ramion w górę. To ćwiczenie znacznie złagodzi obrzęki i ból nóg. Krążenie kończyn dolnych poprawi się również, jeśli nogi będą znajdować się wyżej – warto mieć więc pod biurkiem niewielki podnóżek. Ulgę przynoszą także żele zawierające składniki usprawniające krążenie (wyciąg z kasztanowca, rutynę) oraz chłodzące.

Ból nadgarstka to także częsta przypadłość dotykająca osoby pracujące przy komputerze. Zespół cieśni nadgarstka wywołuje ból promieniujący do przedramienia, łokcia i ramienia. Aby zapobiec rozwojowi stanu zapalnego, powinniśmy zawsze trzymać dłonie przed klawiaturą tak, aby stanowiły przedłużenie ramion oraz były wyprostowane w nadgarstkach. Co pół godziny wykonujmy ćwiczenia: krążenie swobodnymi nadgarstkami, „strzepywanie” palców, zaciskanie i rozluźnianie palców i nadgarstków (pomagają w tym specjalne gumowe kółka do ćwiczeń – ściskacze). Ulgę podczas pracy przynosi także podkładka żelowa pod nadgarstek. Warto dobrać także odpowiednią mysz o ergonomicznym kształcie, dzięki któremu nadgarstek nie dotknie podkładki bądź blatu, a dłoń będzie bardziej rozluźniona.

Syndrom Widzenia Komputerowego

Podczas pracy przy komputerze częstotliwość mrugania zmniejsza się, a mięśnie oka i jego zdolności akomodacyjne słabną, gdyż wpatrujemy się wyłącznie w bliskie obiekty i skupiamy wzrok w jednym miejscu. Aby chronić oczy, ustawmy właściwie monitor – bokiem do okna, aby zapewnić dostęp światła naturalnego. Odległość monitora od twarzy powinna wynosić 40-75 cm, a środek ekranu powinien znajdować się 10-22 cm poniżej oczu. Robiąc sobie krótką przerwę, pamiętajmy nie tylko o ćwiczeniach pleców, szyi czy nóg, ale także oczu. Popatrzmy przez chwilę w dal, spoglądajmy na boki pod różnymi kątami. Warto zaopatrzyć się w okulary z powłoką antyrefleksową i nawilżające krople do oczu. Zwróćmy też uwagę na ustawienia i właściwości monitora – monitor z funkcją flicer-free ogranicza szkodliwe na oczu migotanie obrazu, a tryb czytania zmienia temperaturę barw ekranu. Dla oczu odpowiednia jest raczej niska temperatura barw, gdyż za ich zmęczenie odpowiedzialne jest prawdopodobnie światło niebieskie. Typowa temperatura barw monitora to 6500-7000 K. Aby chronić wzrok, możemy ją obniżyć do 5000 K. Niestety nie mogą sobie na to pozwolić graficy, projektanci czy inne osoby, które „pracują z kolorem”. Manipulacja temperaturą obniża bowiem precyzję odtwarzania barw.

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL