Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Firma

Zdrowa przestrzeń do pracy

Coraz więcej osób wykonuje pracę siedzšcš, z czego wynikajš rozmaite problemy zdrowotne. Można jednak tak zaplanować przestrzeń roboczš oraz dobrać umeblowanie i sprzęt, aby zminimalizować ryzyko pojawienia się dolegliwoœci zawodowych.

Z badania przeprowadzonego przez firmę SW Research wynika, że ból pleców dotyczyć może nawet 93% Polaków. Na ból w niemal takim samym stopniu skarżš się osoby przed 35. rokiem życia, jak i osoby starsze. Do przyczyn zalicza się najczęœciej pracę w pozycji siedzšcej, mało ruchu po pracy, dŸwiganie. Do dolegliwoœci zwišzanych z siedzšcym trybem życia należš także problemy z kršżeniem i ból dolnych kończyn, uczucie ciężkich nóg oraz żylaki. U osób pracujšcych przy komputerze często występujš także problemy ze wzrokiem oraz nadgarstkiem. Jak sobie z tym poradzić?

Zdrowe stanowisko pracy – odpowiednie krzesło i biurko

Fotel biurowy powinien być wykonany z wysokiej jakoœci materiałów i dopasowany do ciała. Najlepiej sprawdzš się wyprofilowane, kubełkowe, niezbyt twarde siedzisko oraz wyprofilowane pod kręgosłup oparcie. Zwróćmy uwagę na modele z górnš częœciš oparcia sięgajšcš karku – zmniejszajš one obcišżenie kręgosłupa w odcinku szyjnym. Fotel powinien być ergonomiczny, a oparcie tak wyprofilowane, aby siedzšcy nie miał tendencji do przybierania pozycji „okršgłych pleców”. Oparcie musi posiadać lekkš wypukłoœć na odcinku lędŸwiowym oraz lekkš wklęsłoœć na wysokoœci kręgów piersiowych. Fotel powinien też mieć podłokietniki i regulację wysokoœci. Pożšdanš cechę stanowi również możliwoœć odchylenia oparcia nieco do tyłu. Kiedy usišdziemy we właœciwie dobranym fotelu, stopy powinny opierać się wygodnie na podłodze, kolana tworzyć kšt prosty, a plecy swobodnie spoczywać na oparciu.

Drugi istotny element to biurko. Zwykle wystarczy blat w kształcie prostokšta o długoœci 120-180 cm i szerokoœci 70-80 cm. Optymalna wysokoœć biurka to zazwyczaj 73-75 cm do 80 cm dla osób wysokich. Jednak najlepszš decyzjš może okazać się zakup biurka z regulacjš wysokoœci. Nie tylko będzie ono odpowiednie dla każdej pracujšcej przy nim osoby, ale umożliwi także zmianę pozycji podczas pracy w cišgu dnia – nawet na stojšcš. Przykładowo biurka z elektrycznš regulacjš wysokoœci znajdujšce się w ofercie AJ Produkty pozostawiajš w tym względzie duże pole manewru (zakres regulacji wynosi 65 cm).

Jak uniknšć bólu pleców, nóg i nadgarstka?

Fotel powinien być przysunięty do biurka tak, aby nie trzeba było się pochylać nad blatem. Ekran komputera ustawiamy na wprost siebie – nigdy z boku. Powinien znajdować się na poziomie oczu. Co pół godziny warto wstać na chwilę od biurka i wykonać kilka ćwiczeń rozcišgajšcych – unoszšc ręce do góry, obracajšc szyjš, wykonujšc skłony. Do prostych ćwiczeń na kręgosłup szyjny należš głębokie, powolne skłony głowy w przód, a następnie odchylenia w tył i na boki, a także skręty szyi w prawo i w lewo. Warto też wykonać serię wspięć na palce z unoszeniem jednoczeœnie ramion w górę. To ćwiczenie znacznie złagodzi obrzęki i ból nóg. Kršżenie kończyn dolnych poprawi się również, jeœli nogi będš znajdować się wyżej – warto mieć więc pod biurkiem niewielki podnóżek. Ulgę przynoszš także żele zawierajšce składniki usprawniajšce kršżenie (wycišg z kasztanowca, rutynę) oraz chłodzšce.

Ból nadgarstka to także częsta przypadłoœć dotykajšca osoby pracujšce przy komputerze. Zespół cieœni nadgarstka wywołuje ból promieniujšcy do przedramienia, łokcia i ramienia. Aby zapobiec rozwojowi stanu zapalnego, powinniœmy zawsze trzymać dłonie przed klawiaturš tak, aby stanowiły przedłużenie ramion oraz były wyprostowane w nadgarstkach. Co pół godziny wykonujmy ćwiczenia: kršżenie swobodnymi nadgarstkami, „strzepywanie” palców, zaciskanie i rozluŸnianie palców i nadgarstków (pomagajš w tym specjalne gumowe kółka do ćwiczeń – œciskacze). Ulgę podczas pracy przynosi także podkładka żelowa pod nadgarstek. Warto dobrać także odpowiedniš mysz o ergonomicznym kształcie, dzięki któremu nadgarstek nie dotknie podkładki bšdŸ blatu, a dłoń będzie bardziej rozluŸniona.

Syndrom Widzenia Komputerowego

Podczas pracy przy komputerze częstotliwoœć mrugania zmniejsza się, a mięœnie oka i jego zdolnoœci akomodacyjne słabnš, gdyż wpatrujemy się wyłšcznie w bliskie obiekty i skupiamy wzrok w jednym miejscu. Aby chronić oczy, ustawmy właœciwie monitor – bokiem do okna, aby zapewnić dostęp œwiatła naturalnego. Odległoœć monitora od twarzy powinna wynosić 40-75 cm, a œrodek ekranu powinien znajdować się 10-22 cm poniżej oczu. Robišc sobie krótkš przerwę, pamiętajmy nie tylko o ćwiczeniach pleców, szyi czy nóg, ale także oczu. Popatrzmy przez chwilę w dal, spoglšdajmy na boki pod różnymi kštami. Warto zaopatrzyć się w okulary z powłokš antyrefleksowš i nawilżajšce krople do oczu. Zwróćmy też uwagę na ustawienia i właœciwoœci monitora – monitor z funkcjš flicer-free ogranicza szkodliwe na oczu migotanie obrazu, a tryb czytania zmienia temperaturę barw ekranu. Dla oczu odpowiednia jest raczej niska temperatura barw, gdyż za ich zmęczenie odpowiedzialne jest prawdopodobnie œwiatło niebieskie. Typowa temperatura barw monitora to 6500-7000 K. Aby chronić wzrok, możemy jš obniżyć do 5000 K. Niestety nie mogš sobie na to pozwolić graficy, projektanci czy inne osoby, które „pracujš z kolorem”. Manipulacja temperaturš obniża bowiem precyzję odtwarzania barw.

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL