Centralizacja rozliczeń a korekta VAT

Nie ma konieczności wystawienia faktur korygujących dotyczących rozliczeń wewnętrznych w przypadku dokonania wstecznej centralizacji rozliczeń VAT.

Publikacja: 25.10.2016 02:00

Centralizacja rozliczeń a korekta VAT

Foto: www.sxc.hu

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 7 lipca 2016 r. (ILPP1/4512-1-221/16-2/MK) rozstrzygnął kwestię dotyczącą korygowania faktur wystawionych między gminą i jej jednostkami w sytuacji dokonywania wstecznej centralizacji rozliczeń VAT. Z wnioskiem o interpretację zwróciła się gmina posiadająca kilkanaście jednostek organizacyjnych (w tym jeden zakład budżetowy i w pozostałej części – jednostki budżetowe), z których część dotychczas samodzielnie rozliczała VAT jako podatnicy VAT czynni, a część stanowiła odrębnych od gminy podatników VAT korzystających ze zwolnienia podmiotowego z VAT, a zatem ich obrót nie był wykazywany dla celów VAT. W ramach wewnętrznych rozliczeń gminy występowały trzy rodzaje czynności:

- wykonywane przez jednostki organizacyjne na rzecz gminy;

- wykonywane przez gminę na rzecz jednostek organizacyjnych;

- wykonywane przez jednostki organizacyjne na rzecz innych jednostek.

Dotychczas ww. czynności podmiot dokonujący te czynności (odpowiednio gmina lub jednostka – jeśli była zarejestrowana dla celów VAT) traktował jako czynności podlegające opodatkowaniu i wykazywał z ich tytułu VAT należny, a druga strona transakcji odliczała VAT naliczony. Mając na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. w sprawie Gminy Wrocław, gmina zamierza dokonać centralizacji VAT rozliczeń, a w związku z tym również korekt rozliczeń pomiędzy gminą i jej jednostkami (wynikających z czynności wymienionych powyżej). Gmina powzięła wątpliwość w zakresie sposobu dokumentowania i terminu dokonania tych korekt. W przedstawionym stanie faktycznym, gmina zwróciła się do organu podatkowego z pytaniami: (1) czy konieczne jest wystawienie faktur korygujących do faktur wystawionych uprzednio z tytułu czynności wykonywanych pomiędzy gminą i jej jednostkami organizacyjnymi oraz (2) w którym okresie gmina powinna wykazać zmniejszenie wartości podstawy opodatkowania i VAT należnego z tytułu czynności wewnętrznych.

Gmina stanęła na stanowisku, że powinna skorygować „do zera" pierwotnie wystawione faktury dokumentujące czynności wykonywane pomiędzy gminą i jej jednostkami organizacyjnymi. Ponieważ w tym zakresie de facto nie miała miejsca sprzedaż opodatkowana VAT, gmina uznała, że została nieprawidłowo określona podstawa opodatkowania i kwota podatku. W odniesieniu zaś do kwestii okresu, w którym gmina powinna złożyć korekty rozliczeń pomiędzy nią i jej jednostkami organizacyjnymi, zdaniem gminy, powinna ona zmniejszyć VAT należny w rozliczeniu za okres, w którym były wykazane przedmiotowe transakcje oraz zmniejszyć VAT naliczony w rozliczeniu za okres, w którym zostały wykazane nabycia.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy dotyczącym okresu dokonania korekty. Jednocześnie, podkreślił, że nie jest dopuszczalne „wybiórcze" korygowanie, np. wybranych przez podatnika kilku miesięcy. Korekty związane z centralizacją powinny obejmować wszystkie okresy rozliczeniowe nieobjęte przedawnieniem, w których podatnik rozliczał się odrębnie od swoich jednostek organizacyjnych. Natomiast w odniesieniu do obowiązku wystawiania faktur korygujących związanych z tymi korektami (korektami rozliczeń gminy i jej jednostek organizacyjnych) organ podatkowy stwierdził, że nie ma konieczności korygowania faktur pierwotnych. Zdaniem organu, wystawianie faktur dotyczy wyłącznie odpłatnych czynności dokonywanych pomiędzy podatnikami VAT, do których znajdują zastosowanie przepisy ustawy o VAT. Skoro jednostki organizacyjne gminy nie posiadają zdolności do bycia samodzielnym podatnikiem VAT, a same transakcje pomiędzy nimi a gminą nie powinny być uznane za podlegające opodatkowaniu VAT ze względu na ich wewnętrzny charakter, to czynności te powinny zostać udokumentowane w sposób inny niż fakturą. Dopuszczalnym dokumentem będzie np. nota księgowa, która jednak nie jest uregulowana w przepisach ustawy o VAT.

Komentarz

Janina Fornalik, doradca podatkowy, starszy menedżer w MDDP

Moim zdaniem w omawianej interpretacji organ podatkowy zaprezentował prawidłowe stanowisko. Ponieważ w związku z centralizacją obroty z tytułu czynności wykonywanych między gminą i jej jednostkami organizacyjnymi dotyczą czynności dokonywanych w ramach jednego podatnika, zatem nie podlegają one opodatkowaniu VAT. Jako że obrót ten był niesłusznie wykazany w rozliczeniach VAT, należy skorygować te okresy, w których pierwotnie kwoty te wykazano. Brak obowiązku wystawienia faktur korygujących wynika z faktu, że pierwotne faktury nie weszły do obrotu prawnego, tj. nie zostały dostarczone do innego kontrahenta, więc powinny zostać anulowane – zostały tylko przekazane do innych jednostek stanowiących tego samego podatnika. Nie można się jednak zgodzić z twierdzeniem organu, jakoby w przypadku podjęcia decyzji o wstecznej centralizacji rozliczeń VAT istniał obowiązek skorygowania deklaracji za wszystkie nieprzedawnione okresy rozliczeniowe. Takie stanowisko pierwotnie prezentował minister finansów, jednak zostało ono ostatecznie zmienione, co znalazło wyraz również w obowiązującej od 1 października br. ustawie dotyczącej centralizacji. Wynika z niej, że korekty powinny być złożone za wszystkie okresy rozliczeniowe począwszy od pierwszego, który podlega centralizacji. Oznacza to, że gmina nie musi korygować pięciu lat, lecz może np. złożyć korekty deklaracji za ostatnie dwa lata, gdyż w tym okresie efekt finansowy będzie korzystny.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 7 lipca 2016 r. (ILPP1/4512-1-221/16-2/MK) rozstrzygnął kwestię dotyczącą korygowania faktur wystawionych między gminą i jej jednostkami w sytuacji dokonywania wstecznej centralizacji rozliczeń VAT. Z wnioskiem o interpretację zwróciła się gmina posiadająca kilkanaście jednostek organizacyjnych (w tym jeden zakład budżetowy i w pozostałej części – jednostki budżetowe), z których część dotychczas samodzielnie rozliczała VAT jako podatnicy VAT czynni, a część stanowiła odrębnych od gminy podatników VAT korzystających ze zwolnienia podmiotowego z VAT, a zatem ich obrót nie był wykazywany dla celów VAT. W ramach wewnętrznych rozliczeń gminy występowały trzy rodzaje czynności:

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP