Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 7 lipca 2016 r. (ILPP1/4512-1-221/16-2/MK) rozstrzygnął kwestię dotyczącą korygowania faktur wystawionych między gminą i jej jednostkami w sytuacji dokonywania wstecznej centralizacji rozliczeń VAT. Z wnioskiem o interpretację zwróciła się gmina posiadająca kilkanaście jednostek organizacyjnych (w tym jeden zakład budżetowy i w pozostałej części – jednostki budżetowe), z których część dotychczas samodzielnie rozliczała VAT jako podatnicy VAT czynni, a część stanowiła odrębnych od gminy podatników VAT korzystających ze zwolnienia podmiotowego z VAT, a zatem ich obrót nie był wykazywany dla celów VAT. W ramach wewnętrznych rozliczeń gminy występowały trzy rodzaje czynności:
- wykonywane przez jednostki organizacyjne na rzecz gminy;
- wykonywane przez gminę na rzecz jednostek organizacyjnych;
- wykonywane przez jednostki organizacyjne na rzecz innych jednostek.
Dotychczas ww. czynności podmiot dokonujący te czynności (odpowiednio gmina lub jednostka – jeśli była zarejestrowana dla celów VAT) traktował jako czynności podlegające opodatkowaniu i wykazywał z ich tytułu VAT należny, a druga strona transakcji odliczała VAT naliczony. Mając na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. w sprawie Gminy Wrocław, gmina zamierza dokonać centralizacji VAT rozliczeń, a w związku z tym również korekt rozliczeń pomiędzy gminą i jej jednostkami (wynikających z czynności wymienionych powyżej). Gmina powzięła wątpliwość w zakresie sposobu dokumentowania i terminu dokonania tych korekt. W przedstawionym stanie faktycznym, gmina zwróciła się do organu podatkowego z pytaniami: (1) czy konieczne jest wystawienie faktur korygujących do faktur wystawionych uprzednio z tytułu czynności wykonywanych pomiędzy gminą i jej jednostkami organizacyjnymi oraz (2) w którym okresie gmina powinna wykazać zmniejszenie wartości podstawy opodatkowania i VAT należnego z tytułu czynności wewnętrznych.