Podczas II edycji Kongresu 590 politycy, przedsiębiorcy i eksperci dyskutować będą na temat najbardziej aktualnych problemów, perspektyw i wyzwań dla polskiej gospodarki i przedsiębiorstw. W zestawie tematów do rozmów nie mogło więc zabraknąć polityki podatkowej państwa.
W tym zakresie dzieje się naprawdę wiele. Mamy szereg działań zamykających furtki do wyłudzeń VAT i agresywnych optymalizacji podatkowych, znowelizowana ma zostać ordynacja podatkowa, resort finansów zapowiada też wprowadzenie nowych rozwiązań, które będą wpływać dosyć silnie na codzienną działalność przedsiębiorstw (np. split payment, kasy online).
Jakie korzyści te działania przynoszą firmom? I co dadzą finansom publicznym? Dzięki sukcesywnej poprawie ściągalności podatków udaje się ograniczyć poziom deficytu w budżecie państwa, a jednocześnie realizować ważne programy społeczne. Czy istnieje jednak granica możliwości zaspokojenia oczekiwań różnych grup społecznych? Jak powinna wyglądać ścieżka dojścia do zbilansowania polskiego systemu finansów publicznych i czy należy redefiniować politykę wydatkową państwa?
Szanse i ryzyka wielkich inwestycji
Szczególnie ciekawie zapowiadają się panele dotyczące projektów infrastrukturalnych, w tym tych najbardziej pobudzających wyobraźnię Polaków. Chodzi o Centralny Port Komunikacyjny mający powstać między Warszawą a Łodzią, w miejscowości Stanisławów. Jego budowa to przede wszystkim nowe lotnisko i port lotniczy o przepustowości do 60 mln pasażerów rocznie oraz nowe, wygodne połączenia kolejowe. W sumie realizacja tego projektu ma zająć dziesięć lat i pochłonąć 30 mld zł.
Problem w tym, czy planowana inwestycja przyniesie pożądany zwrot. To znaczy, czy uda się przekonać Polaków i mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej, by traktowali nasz CPK jako hub przesiadkowy na całą Europę albo i dalej. A jeśli nie? Jakie jest ryzyko, że nowe lotnisko będzie świeciło pustkami?