Potrzebne zarządzenie
- Jakie czynności samorząd powinien podjąć przed przejściem na scentralizowany system rozliczania VAT i w jakim terminie?
W przypadku każdej jednostki samorządu terytorialnego (JST) jej organ wykonawczy powinien wydać najpóźniej do 1 stycznia 2017 r. do podległych jednostek organizacyjnych (tylko jednostek budżetowych i zakładów budżetowych) zarządzenie określające kluczowe sprawy związane z centralizacją rozliczeń VAT. Te kluczowe sprawy to: wewnętrzne rozliczenia, aneksowanie umów, zmiana danych na wystawianych i otrzymywanych fakturach, prowadzenie cząstkowych rejestrów sprzedaży i ewentualnie zakupów, składania do własnej JST cząstkowych rejestrów i cząstkowych deklaracji VAT-7, zasad stosowania kas rejestrujących i inne sprawy uznane za ważne przez daną JST.
Nowe obowiązki
- Jakie nowe, główne, obowiązki spadną na samorząd od dnia centralizacji, czyli najpóźniej 1 stycznia 2017 r.?
Już od dnia wdrożenia centralizacji na każdy samorząd spadną nowe obowiązki. Głównie takie, jak pełny nadzór nad prawidłowym rozliczeniem podatku VAT przez jednostki podlegające centralizacji, a także: prowadzenie pełnych rejestrów sprzedaży i zakupów (z uwzględnieniem sprzedaży i zakupów podległych jednostek organizacyjnych), składanie do urzędu skarbowego jednej kompleksowej deklaracji VAT-7 (z uwzględnieniem cząstkowych deklaracji podległych jednostek organizacyjnych).
Jedna deklaracja
- Czy samorząd – od dnia centralizacji – powinien do urzędu skarbowego sporządzić jedną deklarację zbiorczą VAT na podstawie deklaracji złożonych przez swoje jednostki, czy powinien sporządzać deklarację na podstawie złożonych dokumentów przez swoje jednostki?