Głośny wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów rewolucjonizuje dotychczasowe zasady rozliczeń podatku VAT przez gminy i ich jednostki budżetowe. Wynika z niego, że gminne jednostki budżetowe nie spełniają kryterium samodzielności określonego w art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE. A to zdaniem TSUE oznacza, że gminne jednostki budżetowe, nie dysponując w istocie własnym majątkiem i podlegając organizacyjnemu podporządkowaniu gminom, nie ponoszą ryzyka gospodarczego, związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tym samym TSUE uznał, że gminne jednostki budżetowe nie są odrębnymi od gmin podatnikami w myśl dyrektywy 2006/112/WE. Choć wyrok dotyczył wyłącznie samorządowych jednostek budżetowych, NSA uchwałą z 26 października 2015 r. wskazał, że tezy zaprezentowane przez TSUE znajdują zastosowanie także do gminnych zakładów budżetowych.
Z uwagi na szeroki zakres zmian wynikających z orzeczenia TSUE, polski ustawodawca zdecydował się na stworzenie norm prawnych, które z jednej strony zapewnią możliwie szybkie dostosowanie praktyki do stanowiska TSUE, zaś z drugiej zminimalizują obciążenia administracyjne po stronie samorządów. Jako odpowiedź na te potrzeby powstał projekt ustawy z 14 stycznia 2016 r. o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywaniu zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych. Na chwilę obecną projekt jest na etapie opiniowania. Wejście ustawy w życie pierwotnie planowane było na marzec br. Prace nad projektem przedłużają się jednak, przez co na chwilę obecną realny termin wejścia w życie ustawy nie jest znany.
Co się zmienia
Co do zasady do momentu wydania omawianego wyżej wyroku gminne jednostki i zakłady budżetowe funkcjonowały jako odrębni od gmin podatnicy podatku VAT. Tym samym rozliczały one podatek VAT samodzielnie, składając właściwe deklaracje VAT-7 lub VAT-7K albo w ogóle nie rozliczały VAT, korzystając ze zwolnień przedmiotowych lub podmiotowych (osiągana przez nie sprzedaż nie przekraczała ustawowego limitu – art. 113 ustawy o VAT).
Przyjęcie, że gmina wraz z jej jednostkami budżetowymi jest jednym podatnikiem, całkowicie zmienia powyższy model rozliczeń. Za najważniejszy aspekt zmian należy uznać obowiązek sporządzania i składania skonsolidowanej deklaracji VAT (tzw. centralizacja rozliczeń VAT). Gmina zatem niejako ma obowiązek przejąć rozliczenia podatku od towarów i usług własnych jednostek i zakładów budżetowych.
W praktyce oznacza to nie tylko konieczność wyrejestrowania gminnych jednostek budżetowych z rejestru podatników VAT, lecz także konsekwencje o charakterze administracyjnym – począwszy od konieczności zebrania i logicznego skategoryzowania przychodów i kosztów każdej z jednostek budżetowych poprzez obowiązek ich wykazania w jednej, wspólnej deklaracji VAT, kończąc na ponoszeniu odpowiedzialności gmin za złożone zeznania podatkowe.