Rynek luksusu w Polsce rośnie

Polacy są coraz bardziej zamożni, firmy leasingowe rozwijają więc ofertę finansowania dóbr luksusowych.

Publikacja: 24.05.2018 21:29

Rynek luksusu w Polsce rośnie

Foto: Adobe Stock

Partnerem strony „Rzecz o leasingu" jest Idea Getin Leasing

Z opublikowanego w grudniu ub. roku badania globalnej firmy doradczej KPMG wynika, że w 2017 roku wartość polskiego rynku dóbr luksusowych zwiększyła się do ponad 21 mld zł. Wpłynęła na to rosnąca liczba bogatych nabywców: w ub. roku ponad 40 tys. Polaków osiągało miesięcznie zarobki powyżej 50 tys. zł brutto. Jak podaje KPMG, na wzrost aktywów Polaków miały wpływ przede wszystkim rosnące kursy akcji spółek na giełdzie.

Odpowiedzią na rosnące potrzeby osób zamożnych i ich firm jest rozwijająca się oferta finansowania dóbr luksusowych. Należą do nich m.in. samoloty. W 2017 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego zanotował największą od kilkunastu lat liczbę zarejestrowanych samolotów prywatnych. Z danych wynika, że w zeszłym roku w Polsce firmy i osoby prywatne były właścicielami łącznie 1456 maszyn latających, z czego aż 86 proc. stanowiły samoloty. Na razie stanowią one bardzo niewielką część portfela branży leasingowej. Klientami są głównie średnie przedsiębiorstwa, których właściciele zarządzają firmą. Kupno samolotu ma z jednej strony wymiar ekonomiczny, dając możliwość szybkiego przemieszczania się z zapewnieniem komfortowych warunków, z drugiej – buduje prestiż przedsiębiorstwa. KPMG podkreśla przy tym, że samoloty uznawane są jako jeden z najszybszych i najbezpieczniejszych środków transportu. Jest to niezwykle ważne w biznesie, gdzie mnogość spotkań i sprawność przemieszczania się wymaga sposobu na efektywne zarządzanie czasem.

Finansowaniem samolotów zajmuje się Idea Getin Leasing (IGL). Według Marka Bauera, prezesa Idea Getin Leasing, spółka ma w planach rozwój tej części biznesu, by w ciągu najbliższych trzech lat stanowił 2–3 proc. całości jej portfela. – Myślę, że to realne. Chcemy być liderem finansowania we wszystkich segmentach rynku dóbr luksusowych – stwierdza Marek Bauer.

W finansowaniu samolotów IGL współpracuje z firmą NetJets Europe (NetJets). To największy na świecie operator samolotów dla biznesu, oferujący kompleksową usługę wynajmu samolotów i współudziału we własności. – Obserwując sytuację prywatnego i biznesowego rynku lotniczego w regionie można zauważyć, że pod względem liczby lotów, Polska jest na tym samym poziomie co Czechy, mimo iż Czechy to kraj zdecydowanie mniejszy. Myślę, że w ciągu dekady Polska powinna znaleźć się w pierwszej piątce krajów europejskich pod względem wielkości rynku lotnictwa dla biznesu. Polska kultura pracy, infrastruktura i konkurencyjność przyciągają coraz więcej inwestycji zagranicznych. W NetJets obserwujemy, jak zwiększa się liczba lotów biznesowych z krajów Europy Zachodniej do Polski – mówi Vadim Horiszny, senior vice president NetJets Europe.

– Dotychczas NetJets będąc właścicielem samolotu pobierał miesięczny czynsz za użytkowanie tych maszyn (forma najmu). Dzięki rozpoczętej współpracy z Idea Getin Leasing udziały w maszynie wykupuje klient, a IGL je finansuje, co jest bardziej ekonomicznym rozwiązaniem dla klienta, zwłaszcza jeśli lata od 50 do maksymalnie 200 godzin rocznie – mówi Piotr Warmuła, dyrektor Departamentu Technologii IGL. Wysokość udziału we współwłasności ustalana jest indywidualnie z klientem. Zależy m.in. od planowanych przez niego godzin lotu, typu samolotu itp. – Finalnie mamy kilku współwłaścicieli samolotu oraz NetJets organizujący całą logistykę – wyjaśnia Piotr Warmuła. Klient nie martwi się niczym: może użytkować samolot, a nie zajmować się zapewnieniem wykwalifikowanych pilotów, załogi pokładowej, serwisem maszyny, paliwem czy opłatami lotniskowymi. – Jeśli chodzi o polskie lotniska, możemy zaoferować dużą elastyczność użytkowania, nawet w okresie zimowym, kiedy warunki są trudne – stwierdza Vadim Horiszny.

Współpraca IGL z NetJets trwa już około roku. Obie firmy ustalają działania marketingowe i sprzedażowe. W ofercie NetJets znajdują się sześcio–dziesięcioosobowe samoloty biznesowe. – Współpraca z polskim partnerem daje nam możliwość zaoferowania nowego produktu na rynku, skierowanego szczególnie dla firm. Liczymy jednak nie tylko na pozyskanie nowych klientów, ale także na rozwój w innych krajach regionu. Potencjał jest bardzo wysoki – ocenia Vadim Horiszny.

IGL sfinansowała już udziały w pierwszych maszynach NetJets i jest w trakcie ofertowania kolejnych. Jest to pierwsza w Polsce oferta finansowania udziałów w samolotach biznesowych, dająca możliwość skorzystania z konkretnej usługi, samolotu wraz z obsługą, paliwem i logistyką.

Kolejnym luksusowym obszarem działania IGL jest finansowanie jachtów. Z raportu KPMG wynika, że zainteresowanie jachtami w Polsce utrzymuje się na stosunkowo stałym poziomie. Od 2014 roku całkowita liczba jachtów zarejestrowanych w kraju systematycznie wzrastała. W rezultacie finansowanie jachtów w IGL rozwija się dynamicznie. W ostatnich dwóch latach wzrost roczny kształtował się na poziomie ok. 45 proc. Jednak rozwój rynku jest procesem długotrwałym. Przyczyną są skomplikowane przepisy dotyczące rozliczania leasingu łodzi w kosztach działalności firmy. IGL ma stałą ofertę – Marine Leasing ze specjalnie przygotowanym produktem i procedurami zawierania umów.

Konkurencja na rynku jest spora. Większość z czołówki firm leasingowych finansuje tego typu przedmioty i ma dedykowaną ofertę. Pozyskiwanie nowych klientów zależy od bliskiej współpracy z dostawcami i promowania oferty finansowania. – Nie jest to zakup impulsywny, jak wyprzedaże roczników w  samochodach osobowych. W tym segmencie rynku mocno koncentrujemy się na kliencie, którego zdobywamy wieloletnimi i stałymi kontaktami oraz przygotowaniem indywidualnej oferty skrojonej pod jego potrzeby i oczekiwania – podsumowuje Piotr Warmuła.

Opinia

Marek Bauer | prezes Idea Getin Leasing

Uważam, że w Polsce istnieje spory potencjał rozwoju rynku samolotów biznesowych. Może w ciągu kilku najbliższych lat nie dogonimy jeszcze Europy Zachodniej, ale osiągniemy pozycję lidera w naszym regionie. Stanie się tak dlatego, iż zwiększa się liczba polskich przedsiębiorców posiadających nowe lokalizacje bądź oddziały swoich firm w różnych krajach europejskich i muszą mieć oni możliwość szybkiego przemieszczania się w miejsca, w których rozwija się ich biznes. Polska staje się krajem coraz bogatszym, a im więcej polscy przedsiębiorcy będą inwestowali w swoje biznesy za granicą, tym bardziej samoloty staną się dla nich niezbędnym narzędziem pracy. Zmieni się też postrzeganie samolotów biznesowych. Z symbolu luksusu staną się bardziej synonimem mobilności i szansy na szybkie dotarcie tam, gdzie samolotem rejsowym nie będzie to możliwe.

Jako Idea Getin Leasing już kilka lat temu podjęliśmy pierwsze kroki w oferowaniu klientom finansowania dóbr luksusowych. Skoncentrowaliśmy się na jachtach. W naszym portfolio posiadamy kilka jednostek, których wartość przekracza milion euro. W segmencie finansowania samolotów jesteśmy na początku drogi, ale będziemy się bacznie przyglądać i kreować rozwój tego rynku.

Partnerem strony „Rzecz o leasingu" jest Idea Getin Leasing

Z opublikowanego w grudniu ub. roku badania globalnej firmy doradczej KPMG wynika, że w 2017 roku wartość polskiego rynku dóbr luksusowych zwiększyła się do ponad 21 mld zł. Wpłynęła na to rosnąca liczba bogatych nabywców: w ub. roku ponad 40 tys. Polaków osiągało miesięcznie zarobki powyżej 50 tys. zł brutto. Jak podaje KPMG, na wzrost aktywów Polaków miały wpływ przede wszystkim rosnące kursy akcji spółek na giełdzie.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Blisko przesilenia funduszy obligacji długoterminowych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Finanse
Babciowe jeszcze w tym roku. Ministerstwo zapewnia, że ma środki
Finanse
Wschodzące gwiazdy audytu według "Rzeczpospolitej"
Finanse
Szanse i wyzwania na horyzoncie
Finanse
Badania w czasach niepewności