1 lipca 2018 r. wejdą w życie przepisy wprowadzające tzw. split payment - mechanizm podzielonej płatności. Jego zastosowanie polegać będzie na tym, że zapłata kwoty netto wynikającej z otrzymanej faktury dokonywana będzie na „zwykły" rachunek bankowy dostawcy lub będzie rozliczana w inny sposób (np. w drodze kompensaty), podczas gdy kwota podatku VAT będzie przekazywana na specjalnie w tym celu utworzony rachunek VAT. Mechanizm split payment obejmie również jednostki samorządu terytorialnego (JST). Co prawda w toku dyskusji nad zakresem omawianych rozwiązań samorządy zabiegały o wprowadzenie regulacji umożliwiających wyłączenie spod tego mechanizmu JST jako sprzedawców przy równoczesnym wprowadzeniu obowiązku jego stosowania przez JST przy zakupach, postulat ten jednak został odrzucony przez ministra finansów. Argumentowano, że takie rozwiązanie tworzyłoby wyłom w przyjętej koncepcji i prowadziło do nieuzasadnionej asymetrii pomiędzy różnymi grupami podatników.
Tylko do transakcji pomiędzy podatnikami
Nie oznacza to jednak, że split payment obejmie całą sprzedaż JST. Zgodnie z przepisami mechanizm podzielonej płatności będzie miał zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług dokonywanych przez JST na rzecz innych podatników VAT. W przypadku więc sprzedaży przykładowo wody, jedynie faktury wystawione na rzecz firm będą mogły być regulowane w trybie podzielonej płatności. Faktury wystawiane na rzecz mieszkańców opłacane będą tak jak dotychczas – w całości na wskazany przez gminę rachunek rozliczeniowy.
Podobnie w przypadku należności regulowanych gotówką w kasie – te także wpływać będą w całości na dotychczasowy rachunek bankowy i to bez względu na to kto dokonywać będzie płatności – firma czy osoba fizyczna. Analogicznie jeśli chodzi o zakupy – jedynie zakupy udokumentowane fakturami będą mogły być regulowane przez JST w mechanizmie podzielonej płatności. Przy czym samorządy – podobnie jak pozostali podatnicy – będą miały swobodę wyboru w tym zakresie: to od gminy zależeć będzie czy daną fakturę zapłaci w mechanizmie split payment czy też nie.
Zastosowanie split payment nie jest przy tym w żaden sposób uzależnione od ewentualnego odliczenia podatku VAT naliczonego z danej faktury. Oznacza to, że w systemie podzielonej płatności gminy będą mogły płacić zarówno za faktury, z których odliczają VAT naliczony, jak i faktury z których takie odliczenie im nie przysługuje. Oczywiście w tym drugim przypadku JST nie będzie w stanie skorzystać z oferowanych przepisami ustawy korzyści (brak stosowania sankcji w przypadku zawyżonego odliczenia, obniżone odsetki, itd.), co do zasady jednak podzielona płatność należności wynikających z takich faktur będzie możliwa.
Rachunki VAT
Wprowadzenie mechanizmu split payment w samorządach powoduje jednak szereg wątpliwości i problemów praktycznych. Przykładowo, gminy zastanawiają się czy założyć jeden wspólny rachunek VAT dla całej JST, czy osobny dla każdej jednostki budżetowej i każdego zakładu budżetowego. Z przepisów wynika, że z dniem wejścia w życie przepisów bank utworzy dla gminy jeden rachunek VAT, bez względu na liczbę posiadanych rachunków rozliczeniowych. Przyjęcie takiego rozwiązania powoduje, że kwoty podatku VAT gromadzone są na jednym rachunku, z drugiej jednak strony może wywoływać zamieszanie i trudności w kontrolowaniu rozliczeń z kontrahentami – skoro kwota netto miałaby wpływać na rachunek jednostki lub zakładu, a kwota VAT na wspólny rachunek VAT.