Bezgotówkowe płatności w administracji

W urzędach jednostek samorządu terytorialnego, wojewódzkich oraz na policji będzie można płacić kartą i telefonem.

Publikacja: 05.04.2017 20:31

Bezgotówkowe płatności w administracji

Foto: Bloomberg

Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową (KIR) uruchomiło z początkiem kwietnia program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Opłaty związane z czynnościami urzędowymi będą przyjmowane w terminalach płatniczych POS i przez usługę WebPOS Paybynet. Docelowo program ma objąć wszystkie urzędy w Polsce.

Obecnie tylko ok. 10 proc. jednostek samorządu terytorialnego umożliwia dokonywanie płatności kartą. Problemem były koszty, które musiałyby obciążyć albo urząd, albo klientów. Teraz poniesie je Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji „Cyberium", która dołączyła do programu jako partner społeczny. Fundacja jest odpowiedzialna za wsparcie edukacyjne oraz pozyskiwanie funduszy na realizację tego projektu. Pieniądze te będą pochodzić z darowizn dokonywanych dla fundacji przez KIR oraz przez inne podmioty.

Urząd biorący udział w programie nie będzie ponosił żadnych opłat za akceptację płatności bezgotówkowych z wykorzystaniem terminali POS i WebPOS Paybynet ani za instalację terminali. Dokonywanie płatności będzie również bezpłatne dla klientów.

Płatności bezgotówkowe w tej formule mogą wprowadzić wszystkie urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe, a w przyszłym roku także policja.

Urzędy uczestniczące w programie zostaną wyposażone w terminale płatnicze POS lub usługę WebPOS Paybynet do płatności mobilnych. Płatności z użyciem karty płatniczej lub telefonu będą odbywać się w urzędzie tak samo jak w dowolnym sklepie wyposażonym w terminal POS, a WebPOS Paybynet umożliwi przyjęcie płatności telefonem bezpośrednio przy stanowisku obsługi.

– Z perspektywy klienta płatność mobilna w urzędzie z wykorzystaniem WebPOS Paybynet praktycznie nie różni się od wypłaty gotówki z bankomatu przy użyciu smartfona lub tabletu z aplikacją mobilną – wyjaśnia Anna Olszewska, rzecznik prasowy KIR.

Do realizacji transakcji nie jest potrzebne żadne osobne urządzenie. Wystarczy do tego komputer, z którego korzysta urzędnik, z dostępem do internetu. Rozliczenie płatności odbywa się z wykorzystaniem systemu bezpośrednich płatności internetowych Paybynet.

Program został sprawdzony w pilotażu, w którym uczestniczyły wybrane urzędy z całej Polski.

Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową (KIR) uruchomiło z początkiem kwietnia program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Opłaty związane z czynnościami urzędowymi będą przyjmowane w terminalach płatniczych POS i przez usługę WebPOS Paybynet. Docelowo program ma objąć wszystkie urzędy w Polsce.

Obecnie tylko ok. 10 proc. jednostek samorządu terytorialnego umożliwia dokonywanie płatności kartą. Problemem były koszty, które musiałyby obciążyć albo urząd, albo klientów. Teraz poniesie je Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji „Cyberium", która dołączyła do programu jako partner społeczny. Fundacja jest odpowiedzialna za wsparcie edukacyjne oraz pozyskiwanie funduszy na realizację tego projektu. Pieniądze te będą pochodzić z darowizn dokonywanych dla fundacji przez KIR oraz przez inne podmioty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Blisko przesilenia funduszy obligacji długoterminowych
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Finanse
Babciowe jeszcze w tym roku. Ministerstwo zapewnia, że ma środki
Finanse
Wschodzące gwiazdy audytu według "Rzeczpospolitej"
Finanse
Szanse i wyzwania na horyzoncie
Finanse
Badania w czasach niepewności