Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową (KIR) uruchomiło z początkiem kwietnia program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Opłaty związane z czynnościami urzędowymi będą przyjmowane w terminalach płatniczych POS i przez usługę WebPOS Paybynet. Docelowo program ma objąć wszystkie urzędy w Polsce.
Obecnie tylko ok. 10 proc. jednostek samorządu terytorialnego umożliwia dokonywanie płatności kartą. Problemem były koszty, które musiałyby obciążyć albo urząd, albo klientów. Teraz poniesie je Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji „Cyberium", która dołączyła do programu jako partner społeczny. Fundacja jest odpowiedzialna za wsparcie edukacyjne oraz pozyskiwanie funduszy na realizację tego projektu. Pieniądze te będą pochodzić z darowizn dokonywanych dla fundacji przez KIR oraz przez inne podmioty.
Urząd biorący udział w programie nie będzie ponosił żadnych opłat za akceptację płatności bezgotówkowych z wykorzystaniem terminali POS i WebPOS Paybynet ani za instalację terminali. Dokonywanie płatności będzie również bezpłatne dla klientów.
Płatności bezgotówkowe w tej formule mogą wprowadzić wszystkie urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe, a w przyszłym roku także policja.
Urzędy uczestniczące w programie zostaną wyposażone w terminale płatnicze POS lub usługę WebPOS Paybynet do płatności mobilnych. Płatności z użyciem karty płatniczej lub telefonu będą odbywać się w urzędzie tak samo jak w dowolnym sklepie wyposażonym w terminal POS, a WebPOS Paybynet umożliwi przyjęcie płatności telefonem bezpośrednio przy stanowisku obsługi.