Do końca maja do Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, realizowanego przez KIR we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii, przystąpiło 1511 urzędów – to ok. 60 proc. wszystkich urzędów w Polsce. Umowy na instalację terminali POS lub usługę WebPOS Paybynet zawarto z 1264 urzędami. W tym czasie Polacy dokonali w urzędach 625 tys. transakcji bezgotówkowych o wartości 83 mln zł. Terminale zamontowano też w radiowozach. Do końca maja policjanci z drogówki przyjęli od kierowców 88,6 tys. płatności na kwotę 11,5 mln zł. – Możliwość płacenia w urzędach karta i telefonem nie tylko zwiększa wygodę klientów, którzy preferują takie sposoby płatności. Skraca także czas obsługi mieszkańców przez gminy, a więc usprawnia jej funkcjonowanie. Obniża także koszty obsługi płatności w gminie – mówi Tomasz Włodarczyk z Krajowej Izby Rozliczeniowej.
Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS, ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą także klienci. Do Programu mogą przystąpić jednostki administracji publicznej wszystkich szczebli: urzędy wojewódzkie, marszałkowskie, urzędy miast i gmin oraz starostwa powiatowe. W przypadku Policji drogowej, która także dysponuje bezpłatnymi terminalami POS, za opłacenie mandatu z wykorzystaniem terminala POS również nie jest pobierana żadna opłata.
Z badania pilotażowego przeprowadzanego przez Warszawski Instytut Bankowości na próbie blisko 300 gmin wynika, że umożliwienie płacenia bezgotówkowo jest bardzo dobrze przyjmowane przez mieszkańców – najwyższą ocenę w tym zakresie przyznało 70 proc. gmin. Sami urzędnicy wysoko ocenili przydatność realizacji programu (75 proc. najwyższych ocen) oraz jego techniczną realizację przez KIR – średnia ocen 4,5 na 5, w tym 64 proc. najwyższych ocen.
Poza tym, dzięki programowi Fundacja Polska Bezgotówkowa, realizowanemu powołaną z inicjatywy Związku Banków Polskich, przedsiębiorcy na terenie blisko 2000 gmin otrzymali bezpłatnie już ponad 38 tys. terminali płatniczych. Trzy czwarte z nich jest aktywnie użytkowane. Najwięcej terminali zainstalowano w Warszawie (1642), Krakowie (1005), Łodzi (671), Wrocławiu (596) oraz Poznaniu (554). Najczęściej z programu korzystają sklepy detaliczne, zakłady fryzjerskie i salony kosmetyczne oraz restauracje.
Płatności bezgotówkowe to szereg korzyści dla przedsiębiorców oraz całej gminy. Gminie pozwalają na lepszą obsługę obywateli, usprawnienie pracy urzędów, bezpieczeństwo transakcji i oszczędność kosztów. - Dzięki terminalom płatniczym i nowoczesnym płatnościom bezgotówkowym przedsiębiorcy nie tracą czasu na przeliczanie gotówki, wydawanie reszty czy wizyty w banku. W efekcie mogą skupić się na tym, co najważniejsze – czyli na generowaniu przychodów swoich firm. – Większe przychody oznaczają z kolei wyższe podatki i przychody gminy – a tak uzyskane pieniądze można przeznaczyć na trwałą, długofalową poprawę jakości życia mieszkańców. Warto więc zachęcać lokalnych przedsiębiorców, aby skorzystali z dofinansowania w Programie Polska Bezgotówkowa i zainstalowali terminal płatniczy – mówi Monika Grabowska z Fundacji Polska Bezgotówkowa.