Najlepsza polska debiutantka

W sobotę wieczorem wręczono laury zwycięzcom 58. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Aktualizacja: 03.06.2018 13:54 Publikacja: 03.06.2018 13:48

Najlepsza polska debiutantka

Foto: materiały prasowe, krakowfilmfestival.pl

Najwięcej nagród zdobył polski film „Over the Limit” debiutującej Marty Prus wygrywając także plebiscyt publiczności. Otrzymał Srebrny Róg za najlepszy pełnometrażowy film w międzynarodowym konkursie dokumentalnym oraz Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego w konkursie polskim. Film o wybitnej rosyjskiej gimnastyczce Margaricie Mamun, a także o emocjonalnych kosztach, jakie niesie ze sobą uprawianie wyczynowego sportu, otrzymał też nagrodę za najlepsze zdjęcia.

W międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych Złoty Róg wywalczył przejmujący obraz „O ojcach i synach” Talala Derkiego. Laureat Srebrnego Rogu z 2014 roku, ponownie przedstawił grozę syryjskiej wojny. Odwiedził rodzinę zradykalizowanego członka ISIS - przed kamerą znaleźli się mali chłopcy, których do wstąpienia w szeregi dżihadystów przygotowują ich kochający ojcowie. Film został także nagrodzony przez Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI). Srebrny Róg dla reżysera średniometrażowego filmu dokumentalnego otrzymali Pablo Aparo i Martin Benchimol za film „Lęk” (Argentyna).

Najlepszym dokumentalnym filmem muzycznym i tym samym laureatem nagrody Złotego Hejnału uznano amerykańsko-japoński „Ryuichi Sakamoto: Coda”(reż. Stephen Nomura Schible). Tytułowy bohater, laureat Oscara za muzykę do filmu “Ostatni Cesarz”, pojawia się tu także jako muzyczny eksperymentator, aktywista walczący z degradacją środowiska naturalnego i człowiek zmagający się z ciężką chorobą.

Złotego Lajkonika w konkursie polskim otrzymał film „Miłość bezwarunkowa” Rafała Łysaka (Polska) – „za opowieść o intymnej rzeczywistości ludzi różnych pokoleń, która wymyka się stereotypowym osądom. Świat widziany z tak bliska potrafi być tolerancyjny, bo miłość jest bezwarunkowa”.


Najlepszym polskim filmem animowanym nagrodzonym drugim Srebrnym Lajkonikiem został „III” Marty Pajek (Polska) – „za efektowne narysowanie żywych kształtów intymnego doświadczenia kobiety i mężczyzny”. Z kolei Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego otrzymał Maciej Kowalski za film”Atlas” – „za trafną, komediową próbę spuentowania szaleństwa współczesnego świata”.

Laureatem najstarszego festiwalowego konkursu – międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych i zarazem zdobywczynią Złotego Smoka – została Armelle Mercat za film „Popraw włosy, Oliver” (Francja). W uzasadnieniu werdyktu jury napisało: „film dziecięcym rysunkiem maluje dorosłą miłość i wstyd, który jej towarzyszy. Jak wiersz, za pomocą kilku słów, opowiada o subtelnych i złożonych emocjach, do wyrażenia których trzeba by napisać tom prozy. To jest możliwe tylko w filmie animowanym”.

Srebrnym Smokiem dla najlepszego filmu dokumentalnego uhonorowano Michała Hytrosia za film „Siostry” pokazujący w sposób humorystyczny klasztorne życie sióstr zakonnych. Obraz otrzymał także wyróżnienie honorowe w konkursie polskim. Najlepszym filmem animowanym został uznany “Obon” (reż. André Hörmann, Samo (Anna Bergmann). Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymała Emmanuelle Fleytoux za film „Spuśćcie psy” (Francja/Belgia).

Po raz czwarty Krakowski Festiwal Filmowy rekomenduje pełnometrażowe filmy dokumentalne do Europejskiej Nagrody Filmowej. W tym roku wyróżnienie to otrzymał film “Biała Mama” (reż.Zosya Rodkevich, Evgeniya Ostanina).
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne trafiła do Tomasza Knittela, który w filmie „Universam Grochów” sportretował odchodzący świat.

Smoka Smoków za wkład w rozwój światowego filmu dokumentalnego otrzymał Sergei Loznitsa.

Najwięcej nagród zdobył polski film „Over the Limit” debiutującej Marty Prus wygrywając także plebiscyt publiczności. Otrzymał Srebrny Róg za najlepszy pełnometrażowy film w międzynarodowym konkursie dokumentalnym oraz Srebrnego Lajkonika dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego w konkursie polskim. Film o wybitnej rosyjskiej gimnastyczce Margaricie Mamun, a także o emocjonalnych kosztach, jakie niesie ze sobą uprawianie wyczynowego sportu, otrzymał też nagrodę za najlepsze zdjęcia.

W międzynarodowym konkursie filmów dokumentalnych Złoty Róg wywalczył przejmujący obraz „O ojcach i synach” Talala Derkiego. Laureat Srebrnego Rogu z 2014 roku, ponownie przedstawił grozę syryjskiej wojny. Odwiedził rodzinę zradykalizowanego członka ISIS - przed kamerą znaleźli się mali chłopcy, których do wstąpienia w szeregi dżihadystów przygotowują ich kochający ojcowie. Film został także nagrodzony przez Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI). Srebrny Róg dla reżysera średniometrażowego filmu dokumentalnego otrzymali Pablo Aparo i Martin Benchimol za film „Lęk” (Argentyna).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
„Back To Black” wybiela mrok życia Amy Winehouse
Film
Rosja prześladuje jak za Stalina, a Moskwa płonie w „Mistrzu i Małgorzacie”
Film
17. Mastercard OFF CAMERA: Nominacje – Najlepsza Aktorka, Aktor i Mastercard Rising Star
Film
Zbrojmistrzyni w filmie "Rust" skazana na 18 miesięcy więzienia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Film
„Perfect Days” i "Anselm" w kinach. Wim Wenders uczy nas spokoju