Paul Verhoeven - mistrz prowokacji

W swoich filmach pokazuje amoralny świat, którego brak granic wielu fascynuje. Paul Verhoeven potrafi bowiem prowokować.

Aktualizacja: 06.02.2018 09:53 Publikacja: 06.02.2018 09:49

Paul Verhoeven - mistrz prowokacji

Foto: ARTE

– Trzy najważniejsze rzeczy na świecie to seks, przemoc i religia – przekonuje Verhoeven. – Nie pokazuję nieprawdy.
Isabelle Huppert uważa, że ten reżyser nie prowokuje dla samej prowokacji, ale po to, by zadać ważne pytania.

 

Prywatnie jest ponoć inny niż jego filmy pełne przemocy i seksu. Urodzony w 1938 roku w Amsterdamie Paul Verhoeven był dzieckiem, gdy przyszła II wojna światowa i tak jak na całym jego pokoleniu, odcisnęła ona mocny ślad. Opowiadał potem, że gdy miał 6 lat, na podwórku na którym się bawił zjawili się Niemcy i postraszyli, że go zabiją. 
Tak naprawdę miał szczęśliwe dzieciństwo jako hołubiony jedynak. Wiele od niego oczekiwano, bo był zdolny. I stał się perfekcjonistą, co w dorosłym życiu nieraz odczuła pracująca z nim na planie filmowa ekipa. Przez rok jako nastolatek mieszkał we Francji i marzył, że zda do szkoły filmowej. Stało się inaczej – wrócił więc do Holandii i podjął studia matematyczne i fizyczne. Zaczął kręcić pierwsze amatorskie filmy z kolegami z wydziału, utwierdzając się w przekonaniu, że to jest właśnie dla niego odpowiednie zajęcie. Wtedy poznał swą przyszłą żonę – Martine. 

Miał 26 lat, gdy dostał pierwszą nagrodę za swój krótkometrażowy film i wstąpił jako filmowiec do Królewskiej Marynarki. Mógł tam kręcić poważniejsze obrazy. Niechciana ciąża jego żony skłoniła go ponoć ku mistycyzmowi – przez kolejnych 20 lat uczestniczył w seminarium teologicznym, choć jest zdeklarowanym ateistą. Potem motyw Jezusa – różnie przetworzony – pojawiał się w jego obrazach. 

Nie stronił od bluźnierstw. Drugi z kolei jego film „Tureckie owoce” nominowany został do Oscara w 1974 roku przynosząc mu także popularność. W kolejnym obrazie pokazał gwałt homoseksualny przełamując kolejną granicę. Wykreowany w filmach niemoralny i cyniczny obraz świata, który działał na widzów jak magnes, choć krytycy nie byli zachwyceni, a fundusze na realizację kolejnych filmów nie płynęły szerokim strumieniem. – Im lepiej ci idzie, tym bardziej ci przeszkadzają – uważa Verhoeven.

Wyjechał do Hollywood, gdzie zasłynął takimi filmami jak „RoboCop” (1987), „Pamięć absolutna” (1990) czy „Nagi instynkt” (1992). Kiedy „Showgirls”, cyniczny obraz Ameryki, w 1996 dostały nominację do Złotej Maliny, czyli nagrody będącej przeciwieństwem Oscarów – reżyser przyszedł na ceremonią, co jest rzadkością. I odebrał nagrodę.

Dokument „Paul Verhoeven - mistrz prowokacji” dostępny na na kanale ARTE do 22 marca:


https://www.arte.tv/pl/videos/064449-000-A/paul-verhoeven-mistrz-prowokacji/

– Trzy najważniejsze rzeczy na świecie to seks, przemoc i religia – przekonuje Verhoeven. – Nie pokazuję nieprawdy.
Isabelle Huppert uważa, że ten reżyser nie prowokuje dla samej prowokacji, ale po to, by zadać ważne pytania.

Prywatnie jest ponoć inny niż jego filmy pełne przemocy i seksu. Urodzony w 1938 roku w Amsterdamie Paul Verhoeven był dzieckiem, gdy przyszła II wojna światowa i tak jak na całym jego pokoleniu, odcisnęła ona mocny ślad. Opowiadał potem, że gdy miał 6 lat, na podwórku na którym się bawił zjawili się Niemcy i postraszyli, że go zabiją. 
Tak naprawdę miał szczęśliwe dzieciństwo jako hołubiony jedynak. Wiele od niego oczekiwano, bo był zdolny. I stał się perfekcjonistą, co w dorosłym życiu nieraz odczuła pracująca z nim na planie filmowa ekipa. Przez rok jako nastolatek mieszkał we Francji i marzył, że zda do szkoły filmowej. Stało się inaczej – wrócił więc do Holandii i podjął studia matematyczne i fizyczne. Zaczął kręcić pierwsze amatorskie filmy z kolegami z wydziału, utwierdzając się w przekonaniu, że to jest właśnie dla niego odpowiednie zajęcie. Wtedy poznał swą przyszłą żonę – Martine. 

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Laureaci Oscarów, Andrzej Seweryn, reżyserka castingów do filmów Ridleya Scotta – znamy pełne składy jury konkursów Mastercard OFF CAMERA 2024!
Film
Patrick Wilson odbierze nagrodę „Pod Prąd” i osobiście powita gości Mastercard OFF CAMERA
Film
Nominacje do Nagrody Female Voice 2024 Mastercard OFF CAMERA dla kobiet świata filmu!
Film
Script Fiesta 2024: Damian Kocur z nagrodą za najlepszy scenariusz
Film
Zmarła Mira Haviarova