Jak zaczynał reżyser Mike Nichols

Był laureatem Oscara w 1968 roku, czterech nagród Emmy, trzech nagród BAFTA. Reżyser „Absolwenta” Mike Nichols jeszcze za życia stał się postacią legendarną.

Aktualizacja: 25.01.2018 10:01 Publikacja: 25.01.2018 09:59

Jak zaczynał reżyser Mike Nichols

Foto: HBO

Niedługo przed śmiercią Nichols odbył rozmowę z reżyserem Jackiem Grammy O’Brienem, w której opowiedział o początkach zawodowej kariery, ale i o prywatnym życiu. Dwa spotkania składające się na tę rozmowę odbyły się w nowojorskim Golden Theatre, gdzie 55 lat wcześniej miała miejsce premiera „Wieczoru z Nicholsem i May” – widowiska, które zapoczątkowało triumfalną karierę amerykańskiego twórcy. Skecze i improwizowane komediowe scenki wykonywane z Elaine May cieszyły się wielkim powodzeniem.

– Nasz flagowy numer narodził się następująco: w moje dwudzieste któreś urodziny moja ówczesna żona powiedziała, że dzwoni do mnie matka – opowiadał w czasie rozmowy Nichols. – Odebrałem w sypialni. Mama powiedziała: „26 lat temu nie miałam tak spokojnego wieczoru”. Spytałem, czy mogę oddzwonić później i zadzwoniłem do Elaine, że mam tekst na wieczorny występ. Po jednej linijce krzyknęła: „Nie mów nic więcej, nie mogę się doczekać”.

Występowali na Broadwayu i odnosili sukcesy. Jednak Elaine nie chciała kontynuować tej współpracy, była zajęta świeżo zawartym małżeństwem.

Mike Nichols (1931–2014) urodzony w Berlinie, miał 8 lat, gdy z bratem wyemigrował do Nowego Jorku. Czekał na nich ojciec, z zawodu lekarz.
– Żydzi rosyjscy, a takie mieliśmy papiery, mieli prawo do przemieszczania się – skomentował Nichols.

Mike znał wtedy po angielsku dwa zdania: „nie mówię po angielsku” i „proszę mnie nie całować”. Choć języka uczył się szybko, koledzy ze szkoły dawali mu do zrozumienia, że się od nich różni.

– Codziennie po szkole chodziłem do kina i oglądałem wszystkie filmy – wspominał reżyser. – To było moje podwórko. Moje życie zmieniło się na zawsze dzięki koleżance z gimnazjum. Jej mama zabrała nas na „Tramwaj zwany pożądaniem” w realizacji Elii Kazana. Mieliśmy po 15 lat i siedzieliśmy jak oniemieli. Do dziś jest to jedyne widowisko, jakie widziałem, w pełni prawdziwe i zarazem w pełni poetyckie.

Nichols pracował w ubezpieczeniach, hurtowni, ale nie o tym marzył. W końcu złożył papiery na Uniwersytet w Chicago, bo tam nie wymagano zdania wstępnych egzaminów. W kolejce do studenckiej rejestracji poznał Susan Sontag, z którą się zaprzyjaźnił. Odnalazł się w teatralnym studiu Lee Strasberga. Wreszcie dostał propozycję wyreżyserowania sztuki – na próbę. Wkrótce zaczął zdobywać nagrodę za nagrodą.
Pierwszym jego filmem była ekranizacja sztuki „Kto się boi Virginii Woolf” z Richardem Burtonem i Elizabeth Taylor.

– Przeczytałem, że wytwórnia zatrudniła Elizabeth do „Kto się boi Virginii Woolf”. Zadzwoniłem do niej, nie wiem, skąd miałem jaja, i powiedziałem, że powinienem to reżyserować – wspominał Nichols. – Zgodziła się i tak nakręciłem debiut.
Po słynnym „Absolwencie” Nichols stał się „gorącym” nazwiskiem Hollywood. W tym filmie zadebiutował Dustin Hoffman.

– Postanowiłem go sprawdzić. Przyszedł i był sobą – wspominał Nichols. – Miał podobną właściwość co Elizabeth Taylor. Bardzo rzadką – następnego dnia ich występ był jeszcze lepszy.

Premiera dokumentu „Mike Nichols: Moje początki” w czwartek 25 stycznia o godz. 23.45 w HBO2.

Niedługo przed śmiercią Nichols odbył rozmowę z reżyserem Jackiem Grammy O’Brienem, w której opowiedział o początkach zawodowej kariery, ale i o prywatnym życiu. Dwa spotkania składające się na tę rozmowę odbyły się w nowojorskim Golden Theatre, gdzie 55 lat wcześniej miała miejsce premiera „Wieczoru z Nicholsem i May” – widowiska, które zapoczątkowało triumfalną karierę amerykańskiego twórcy. Skecze i improwizowane komediowe scenki wykonywane z Elaine May cieszyły się wielkim powodzeniem.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Rekomendacje filmowe na weekend: Kino oparte na faktach
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Film
„Back To Black” wybiela mrok życia Amy Winehouse
Film
Rosja prześladuje jak za Stalina, a Moskwa płonie w „Mistrzu i Małgorzacie”
Film
17. Mastercard OFF CAMERA: Nominacje – Najlepsza Aktorka, Aktor i Mastercard Rising Star
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Film
Zbrojmistrzyni w filmie "Rust" skazana na 18 miesięcy więzienia