#RZECZoBIZNESIE: Łukasz Jankowski: Energetyka powinna zainteresować się MIFID II

Świat energetyczny powinien się zainteresować dyrektywą MIFID II – mówi Łukasz Jankowski, partner kierującym praktyką prawa energetycznego w kancelarii Wierzbowski Eversheds Sutherland, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 15.01.2018 13:33 Publikacja: 15.01.2018 13:29

#RZECZoBIZNESIE: Łukasz Jankowski: Energetyka powinna zainteresować się MIFID II

Foto: tv.rp.pl

Gość przyznał, że świat energetyczny powinien się zainteresować dyrektywą MIFID II. - Ta dyrektywa jest odpowiedzią na światowy kryzys finansowy. Zauważono w niej również ryzyko płynące z rynków towarowych. To jest miejsce styczności z energetyką - mówił Jankowski.

- Od 3 stycznia kontrakty typu futures, swap i opcyjne na instrumenty pochodne od towarów (energii elektrycznej i gazu ziemnego) są instrumentami finansowymi. To oznacza szereg implikacji dla przedsiębiorstw energetycznych – dodał.

Przypomniał, że unijny prawodawca przewidział czas do wdrożenia tych przepisów do dnia 3. lipca 2017 r., a w życie powinny wejść 3. stycznia 2018 r. - My jeszcze tych przepisów nie mamy w polskim porządku prawnym. Istnieje projekt nowelizacji o obrocie instrumentami finansowymi, który ma być wdrożeniem MIFID - mówił Jankowski.

- Opóźnienia we wdrażaniu dyrektyw, to już u nas tradycja – dodał.

Gość tłumaczył, że organy stosujące prawo, nawet jeżeli nie zostało wdrożone, mają obowiązek tak przestrzegać prawa, żeby obowiązki wynikające z dyrektywy były w jak najwyższym stopniu przestrzegane. - Emanacją tego obowiązku jest informacja KNF z grudnia 2017 r., w której dokonano analizy i wskazań w jaki sposób powinno być stosowane prawo po 3. stycznia 2018 r. - mówił.

- KNF spróbował dokonać klasyfikacji przepisów, które już dzisiaj można stosować – dodał.

Jankowski wyjaśnił, że dla przedsiębiorców energetycznych, dyrektywa MIFID II oznacza określone obowiązki. - Rozszerza obowiązki sprawozdawcze, obowiązki z zakresu raportowania, wprowadza limity pozycji na dyrewatywy towarowe. Być może w Polsce limity pozycji nie będą dotyczyły bezpośrednio rynku energetycznego, ze względu na brak kryterium płynności tego rynku – tłumaczył.

Będzie też obowiązek wykazania, że dyrektywa w pewnym zakresie nie będzie obowiązywała przedsiębiorców. - MIFID II wyznacza zasady wyłączenia od stosowania dyrektywy, ale nie są to wyłączenia automatyczne. Wyłączenia wymagają działania po stronie przedsiębiorcy. Brak działania może oznaczać jeszcze więcej obowiązków - mówił Jankowski.

Interesujące implikacje dyrektywa ma również dla Towarowej Giełdy Energii. - Dyrektywa wprowadza nowy rodzaj rynku regulowanego, OTF. Na nim produkty energetyczne będą mogły być wyłączone spod reżimów MIFID II, do czego, na pewno, rynek będzie dążył - stwierdził Jankowski.

Gość przyznał, że świat energetyczny powinien się zainteresować dyrektywą MIFID II. - Ta dyrektywa jest odpowiedzią na światowy kryzys finansowy. Zauważono w niej również ryzyko płynące z rynków towarowych. To jest miejsce styczności z energetyką - mówił Jankowski.

- Od 3 stycznia kontrakty typu futures, swap i opcyjne na instrumenty pochodne od towarów (energii elektrycznej i gazu ziemnego) są instrumentami finansowymi. To oznacza szereg implikacji dla przedsiębiorstw energetycznych – dodał.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Energetyka
Energetyka trafia w ręce PSL, zaś były prezes URE może doradzać premierowi
Energetyka
Przyszły rząd odkrywa karty w energetyce
Energetyka
Dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” najlepszym dziennikarzem w branży energetycznej
Energetyka
Niemieckie domy czeka rewolucja. Rząd w Berlinie decyduje się na radykalny zakaz
Energetyka
Famur o próbie wrogiego przejęcia: Rosyjska firma skazana na straty, kazachska nie