Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza monitorować skalę pomocy pedagogiczno-psychologicznej udzielanej uczniom.

Zgodnie z projektem rozporządzenia dotyczącego gromadzenia danych w systemie oświatowym, który trafił właśnie do konsultacji, od września w Systemie Informacji Oświatowej będą zbierane dane o liczbie uczniów i wychowanków objętych zindywidualizowaną ścieżką obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i nauki w szkole, a także korzystających z porad i konsultacji. Do baz trafią także informacje o tym, ile osób z uczestniczących w specjalnych zajęciach ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

Monitoring uczniów ma związek z planowaną wspólnie przez resorty edukacji i zdrowia akcją walki z kryzysami psychicznymi dzieci i młodzieży na poziomie szkół.

Ministerstwo Zdrowia planuje przeznaczyć 40 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) na szkolenie psychoterapeutyczne pracowników szkół, poradni zdrowia psychicznego i poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Nową specjalizację z psychoterapii dzieci i młodzieży mogliby zdobyć psychologowie, pedagodzy czy socjolodzy. Po szkoleniu potwierdzonym certyfikatem kierowaliby dzieci do lekarzy.