Z roku na rok zjawisko hejtu w Internecie staje się coraz bardziej powszechne i tylko pozornie jest on domeną dorosłych. Ofiarami, ale i prowodyrami są często dzieci. Całkowita eliminacja zjawiska zdaje się być niemożliwa. Dlatego w dobie rozwoju hejtu kluczowe jest to, aby zarówno rodzice, jak i nauczyciele umieli rozmawiać z dziećmi o godności i wzajemnym szacunku.
Zrozumieć hejt
O skali zjawiska jakim jest hejt, roli organizacji pozarządowych skupionych na edukacji społeczeństwa oraz Internecie, jako nowym narzędziu w rękach dzieci, rozmawiano ostatnio podczas konferencji prasowej w siedzibie Rzecznika Praw Dziecka.
Wszelkie badania dotyczące funkcjonowania dzieci w Internecie dają nam, dorosłym, nauczycielom i rodzicom, wiedzę o zjawisku hejtu, a co za tym idzie możliwości podjęcia działań na rzecz ograniczania wynikających z niego zagrożeń dla dzieci i młodzieży – powiedział Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka.
Podczas spotkania zaprezentowano wyniki najnowszego raportu Wilki i owce w Internecie przygotowanego przez organizację Global Dignity. Na jego podstawie zespól psychologów stworzył materiały dydaktyczne dla rodziców i nauczycieli, w których pisano metody rozpoznawania zachowań świadczących o tym, że dziecko jest ofiarą lub inspiratorem hejtu. Kluczowym celem dokumentów jest prezentacja sposobów radzenia sobie ze zjawiskiem – co, jak i kiedy należy mówić, aby hejt nie działał destrukcyjnie.
Szczegółowe dane na temat funkcjonującego w sieci hejtu i mowy nienawiści ukazują kolejny obszar wart troski i zaopiekowania. Warto pracować z dziećmi nad mechanizmami obrony przed tym zjawiskiem ale równocześnie konieczne jest pracowanie nad empatią, samooceną i troską o innych – dodał Michalak.