Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Dane osobowe

#RZECZoPRAWIE: Litwiński o RODO i zmianach w ochronie danych osobowych

Paweł Litwiński
rp.pl
Coraz większš wartoœć majš informacje na nasz temat – mówił w czwartkowym programie #RZECZoPRAWIE goœć Jolanty Ojczyk - dr Paweł Litwiński, adwokat w kancelarii Barta Litiwński, ekspert Instytut Allerhanda.

- Czołowi dostawcy usług poczty elektronicznej przyznajš się, że czytajš nasze e-maile i dobierajš nam reklamy w oparciu o słowa, które używamy w wiadomoœciach – powiedział Litwiński.

- Odpłatna skrzynka kosztuje ok. 30 zł w skali roku, to jest cena naszej prywatnoœci - dodał.

Jego zdaniem dostawca utrzymuje nasze skrzynki pocztowe korzystajšc z naszych danych.

Profilowanie, o którym mówi RODO opiera na dwóch elementach. Pierwszy to zbieranie informacji. Im więcej mamy informacji, tym profil jest dokładniejszy.

- Mogš to być informacje o reklamie, w którš się klika, o tym skšd i dokšd zamawia się taksówkę, gdzie się logował telefon, jakie usługi wykorzystuje się na telefonie – mówił ekspert.

Drugi element to automatyczne przetwarzanie tych informacji.

- Algorytmy analizujš te informacje żeby przewidywać to, co zrobimy. To jest klasyczne profilowanie, które ocenia aspekty naszej osoby – powiedział Litwiński.

Podkreœlił, że profilowanie występuje też w drugiej sytuacji np. jeœli chcemy wzišć kredyt, kupić ubezpieczenie.

- To jest profilowanie predykcyjne. Usługodawca ocenia np. jakie jest prawdopodobieństwo, że nie spłacę tego kredytu – powiedział goœć.

- Czołowy prawnik zajmujšcy się profilowaniem w Polsce podawał przykład pewnych instytucji finansowych, które jako jeden z elementów negatywnie rzutujšcych na profil uwzględniajš nawet to, że ktoœ w niedzielę wieczorem kupował alkohol i płacił za niego kartš - dodał.

Według Litwińskiego RODO ochroni nas na dwa sposoby przed takim profilowaniem.

- Po pierwsze RODO wprowadzi obowišzek informacji o profilowaniu i o tym, w jaki sposób się to odbywa - powiedział.

- Poza tym RODO da nam możliwoœć sprzeciwienia się profilowaniu i będziemy mogli jednostronnie wyeliminować taka możliwoœć - dodał.

RODO zmieni też sytuację ws. wycieku danych.

- Podmiot, któremu wyciekły nasze dane będzie miał 72 godziny na poinformowanie nas o tym – mówił ekspert.

Z drugiej strony RODO odchodzi od sztywnego zabezpieczenia reguł jakie mamy dziœ.

- RODO mówi tak: okreœl sobie jakie masz ryzyko i na tej podstawie dobierz œrodki zabezpieczenia - powiedział.

Litwiński uważa, że to może spowodować sytuację, w której w sektorze małych przedsiębiorstw i mikroprzedsiębiorstw nie będzie ustalonej praktyki w jaki sposób dane zabezpieczać.

- Wielcy sobie poradzš. Pytanie, co zrobiš mali - podsumował.

Litwiński w #RECZoPRAWIE

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL